Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Preview

Preview - Feedback Challenge

‘Mijn medewerkers durven elkaar niet aan te spreken.’ ‘Er moet effectiever gecommuniceerd worden op de afdeling.’ Herkenbaar? Dan ligt een feedbacktraining voor de hand. Feedback Challenge van Axelle de Roy kan daarbij helpen. Een preview.

Axelle de Roy | 10 augustus 2016 | 2-3 minuten leestijd

Deelnemers leren in een feedbacktraining hoe ze hun collega’s feedback kunnen geven, oefenen met een acteur en kunnen het geleerde vervolgens in praktijk toepassen. Kunnen. Maar ze doen het vaak niet. Feedback geven blijkt in praktijk toch lastig. Mensen zijn huiverig om een collega aan te spreken, uit angst voor de reactie van de ander en de gevolgen die het kan hebben voor de onderlinge relaties. Kwets ik de ander met deze opmerking? Wil hij wel horen wat ik te zeggen heb? Krijg ik daarna misschien zelf een veeg uit de pan? Allemaal overwegingen om toch maar geen feedback te geven. 

Feedback vrágen

Het boek Feedback Challenge onderscheidt zich door andere boeken over dit onderwerp doordat de focus ligt op feedback vrágen in plaats van feedback geven. Daarbij heeft degene die feedback vraagt zelf de regie. Mensen geven dus wel feedback, maar nu op verzoek. Dat voelt veiliger en is uiteindelijk effectiever.
Feedback Challenge is een instrument dat je – als trainer en als leidinggevende – kunt inzetten om mensen te laten oefenen in het vragen van feedback. Je medewerkers gaan zelfstandig met het boek aan de slag. Ze starten met het formuleren van een persoonlijk ontwikkelpunt en vragen vervolgens feedback, aan de hand van concrete opdrachten en speelse vragen. De challenge begint met het vragen en geven van positieve feedback (wat waardeer je in mij?). Dat maakt de weg vrij voor adviserende feedback (wat kan ik anders, beter doen?).

Voorbeeld feedbackvraag:

‘Als we een project moeten doen in teams, waarom zou je mij dan in jouw team willen?’

Drie tips voor managers

Hoe zet je de Feedback Challenge in binnen je team?

1.      Als leidinggevende heb je een voorbeeldfunctie. Doe daarom zelf mee met de challenge en vraag feedback aan collega’s, medewerkers en relaties. Je teamleden krijgen zo de boodschap dat het gewoon is om feedback te vragen en kopiëren jouw gedrag.

2.      Ga van start met ambassadeurs. Nodig medewerkers uit die het interessant vinden om de challenge aan te gaan. Maak deelname vrijwillig, dan begin je met mensen die er positief in staan. Hun enthousiasme zal overspringen op anderen. Die worden nieuwsgierig en gaan zelf vragen of ze mogen meedoen.

3.      Support je medewerkers. Blijf op de hoogte van de vorderingen van je ambassadeurs en toon je waardering voor wat ze doen. Informeer, stimuleer en coach waar nodig. Zorg dat de challenge onder de aandacht blijft. Initieer een What’s app groep waarin medewerkers ervaringen en tips uitwisselen. Maak ‘feedback’ tot een vast onderdeel van het teamoverleg, zodat het thema op de agenda blijft staan. En deel ‘best practices’ met elkaar. 

Cultuurverandering

Naarmate mensen langer met de Feedback Challenge bezig zijn, zullen ze steeds gemakkelijker feedback vragen (en geven). Feedback wordt ‘normaler’ en is minder lastig of eng. Dat betekent voor veel afdelingen een cultuurverandering. De samenwerking verbetert en de communicatie wordt effectiever, wat de productiviteit ten goede komt!

Axelle de Roy is (management)trainer en auteur van onder andere Feedbackkaarten en Feedback Challenge.

Over Axelle de Roy
Axelle de Roy, cultuurwetenschapper, is ruim tien jaar werkzaam in de opleidingswereld. Eerst als docent/onderzoeker. Later als trainer/coach. Axelle heeft in 2004 haar eerste bedrijf opgericht (Vulkano coaching & training). Ze heeft nu een samenwerkingsverband met Madeleine Lomans.

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden