Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Preview

Leidinggeven op afstand - Over het managen van thuiswerkers

Gonny Vink laat in Leidinggeven op afstand zien hoe je met je mensen kunt samenwerken, ongeacht de afstand. Lees hoe je een team maakt van medewerkers die elkaar zelden zien, hoe je praktische informatie uitwisselt en heldere afspraken maakt. Een preview.

Gonny Vink | 5 juni 2019 | 3-4 minuten leestijd

Steeds meer mensen werken elders: thuis, onderweg of bij de klant. Leidinggevenden vinden dat soms maar lastig. ‘Hoe weet je of de mensen met de juiste dingen bezig zijn, hoe verdeel je het werk onderling en hoe zorg je dat mensen verbinding blijven houden met elkaar? Dat is niet makkelijk als je tegen een leeg kantoor aankijkt.'

Al heel wat jaren begeleid ik organisaties op vlak van flexibel en digitaal werken. Het lijkt inmiddels dat heel Nederland deze manier van werken heeft omarmd. Naar schatting werken drie miljoen mensen incidenteel of gewoonlijk thuis, blijkt uit onderzoek van het Centraal Plan Bureau in 2018. Organisaties hebben verschillende redenen waarom ze flexibel willen werken, dit varieert van besparing op huisvesting, het verminderen van fileleed en vervuiling tot het zijn van een aantrekkelijke werkgever. Belangrijk is dat flexibel werken of op afstand werken bijdraagt aan de visie van de organisatie.

Er zijn ook kritische geluiden. Medewerkers lijken veel tijd kwijt te zijn aan het vinden van de juiste werkplek, kiezen er daardoor vaak voor om thuis te werken, thuis worden mensen snel afgeleid, mensen vereenzamen en teams worden ‘los zand'. Voor leidinggevenden geldt dat management bij ‘walking around' niet meer opgaat, maar dat je virtueel moet rondlopen en de manier waarop je leidinggeeft moet veranderen. Het wordt daardoor lastig om goed vinger aan de pols te houden hoe het met iedereen gaat en het beoogde resultaat wordt gehaald. Veel leidinggevenden zijn huiverig voor thuis of elders werken en vinden het lastig om een goede invulling te geven aan leiderschap.

Leidinggeven op afstand begint met het ontwikkelen van (zelf)vertrouwen en meer eigen regie, zodat mensen niet alleen kunnen kiezen welke werkplek het beste past bij het werk dat ze op dat moment doen en ook wanneer. Uit onderzoek blijkt dat medewerkers die meer autonomie hebben, gelukkiger zijn in hun werk en minder vaak ziek.

Als leidinggevende zul je meer aandacht moeten besteden aan een duidelijke visie, aan heldere doelstellingen en aan het maken van afspraken over hoe je met elkaar samenwerkt en wat je van elkaar verwacht. Digitale middelen faciliteren het werken op afstand en dit vraagt ook om andere vaardigheden en goede werkafspraken.

Met dit boek neem ik je mee op basis van onze ervaringen uit de praktijk waarbij je niet alleen handvatten krijgt voor jou als leidinggevende, maar ook voor medewerkers en vind je praktische tips hoe je met elkaar op afstand kunt samenwerken en communiceren met behulp van digitale middelen.

Het boek is gebaseerd op mijn ervaring als adviseur in het begeleiden van verandertrajecten voor onze klanten, en op mijn werk als oprichter van work21. Vink: ‘Mijn collega's zijn maar zelden op kantoor, met de meeste mensen heb ik contact op afstand, zo bellen we regelmatig met elkaar, hebben we een online weekstart, en spreken we ook onderweg af als dat nodig is. Ondanks dat we elkaar weinig zien, zijn we een heel hecht team, waar ik enorm trots op ben.

Gonny Vink is oprichter en chief happiness officer van work21. Samen met haar collega's helpt ze mensen en organisaties om in te spelen op alle mogelijkheden die nieuwe techologie biedt. Vink is mede-auteur van het Klein receptenboek van het nieuwe werken. Ze is de auteur van Leidinggeven op afstand.

Over Gonny Vink
Gonny Vink richtte een aantal jaar geleden C-dynamics op, het huidige Work21. Work21 heeft ze samen met Roland Hameeteman opgericht. Work21 helpt klanten met vraagstukken op het vlak van werken in de 21ste eeuw en is onderdeel van de e-office group.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden