Vanwaar jouw productiviteit?
‘Boeken lees ik mijn hele werkbare leven al. Niet alleen over managementvraagstukken, maar bijvoorbeeld ook boeken over bedrijven of met een historische inslag. Hoe zijn zaken zo gelopen en wat kunnen we daarvan leren? Van sommige boeken maakte ik een samenvatting en die plaatste ik op mijn weblog. Managementboek.nl kwam die op het spoor en vroeg mij boeken te recenseren voor Managementboek.nl, zo is het gekomen.’
Waar let je op bij het recenseren van een boek?
‘Er zijn grofweg drie dingen waar ik op let. Het eerste is of de schrijver doet wat hij belooft. Biedt hij of zij inderdaad die praktische handvatten, nieuwe inzichten of inspiratie? Ik kijk ook naar de context. Wie is de schrijver, wat is zijn achtergrond, wie is zijn doelgroep en wat wil hij met het boek vertellen? Het tweede waar ik naar kijk is of het inhoudelijk klopt voor zover ik daarover qua materie kan oordelen. Is het verhaal goed opgebouwd en onderbouwd? Is er een goede mix van theorie en praktijk? Is het een afgerond geheel of mist de schrijver soms essentiële theorieën of ontwikkelingen die je als lezer had mogen verwachten? Als derde kijk ik naar de vormgeving en schrijfstijl. Is het een prettig boek om te lezen of verdwaal je een boek zonder structuur met lange abstracte zinnen?’
Wat vind je zelf een goed boek?
‘Een boek is net zoiets als muziek, film en theater, smaken verschillen. Wat de een mooi vindt, vindt de ander niets. Zelf vind ik een boek goed als het doet wat het belooft, een goede mix is van theorie en praktijk, prettig geschreven is zonder al te veel blabla en als het mij iets leert, nieuwe inzichten biedt of handige tools. Waar ik zelf niet van hou zijn managementboeken in de vorm van een roman, dunne boekjes zonder diepgang met verhalen in de trant van ‘toen mijn vrouw bij de bakker kwam’ en ‘commerciële’-boeken waarin de schrijver zijn eigen jargon verzint om de indruk te wekken iets nieuws en onderscheidend te brengen. Dat is eigenlijk nooit het geval. Vaak gaat dat ook mis en haalt de auteur al schrijvende allerlei kreten door elkaar. Gebruik gewoon begrijpelijke taal en vaktermen die iedereen kent en snapt, zou ik zeggen. Maar eenvoudig schrijven is het moeilijkste dat er is.’
Welke trends zie jij in boekenland?
‘Lastige vraag. Door de toename aan zzp-ers die zich allemaal willen profileren, lijkt het alsof er eerder meer dan minder boeken worden uitgebracht. Het boek lijkt nog lang niet uitgestorven, maar dat kunnen jullie beter beoordelen. Wel zie je dat er meer zaken omheen gebouwd worden, als e-books, seminars, webinars, workshops, etc. De boekverkoop alleen is niet meer voldoende. Managementboeken creëren en volgen ook de hypes, denk aan zelfsturing, sociale media, innovatie en wendbaarheid en agile. Het valt mij wel op dat we maar niet genoeg kunnen krijgen van traditionele thema’s als veranderkunde en leiderschap, ik zou denken dat daarover het meeste al wel gezegd en geschreven is. Wat mij ook opvalt is dat sommige auteurs, net als popartiesten, een hele schare fans hebben. Of ze nu een goed of slecht boek schrijven maakt dan niet meer uit, verkocht wordt het toch. En natuurlijk de trend dat managementboeken niet te dik moeten zijn, want die verkopen minder goed. Managers zijn natuurlijk druk, druk, druk. Soms wel jammer, veel boeken zijn daardoor oppervlakkig en blijven steken in algemeenheden.’
Wat zijn de voordelen van zelf een boek schrijven?
‘Die vraag krijg ik vaker. Wat levert dat nu op dat schrijven van een boek? Heel veel, zeg ik dan. Het is leuk en je leert er veel van. Je kunt je daardoor als expert en autoriteit profileren want dat ben je dan ook vaak. Het levert direct en indirect werk op (‘we hebben uw boek hier liggen’) en de content die je hebt gemaakt kun je op vele manieren hergebruiken. Van het een komt vaak het ander. Door mijn boeken ben ik al enkele keren gevraagd om mee te schrijven aan andere boeken, als columnist of voor presentaties. En als het boek goed loopt verdien je ook nog een aardig zakcentje, maar daar moet je niet teveel van verwachten. Een boek schrijven heeft wel één groot nadeel, het kost tijd, heel veel tijd. En die tijd zit niet alleen in het onderzoeken, verzamelen, selecteren en schrijven sec, maar ook in contacten met de uitgever en het promoten van je eigen werk. Het is zoals Johan Cruijff zegt: ‘Elk voordeel heb zijn nadeel’. Maar ik kan het iedereen aanraden, want niet alleen lezen is leren, dat is schrijven ook.’
Sjors van Leeuwen is werkzaam als zelfstandig adviseur op het gebied van klantgericht ondernemen (CRM), strategie en marketing. Hij is auteur van verschillende boeken zoals CRM in de praktijk, Klant in de driver’s seat, Zorgmarketing in de praktijk, Power to the people en Hoe agile is jouw strategie?
Benieuwd naar de favoriete boeken van Sjors van Leeuwen? U leest erover in dit artikel.
Over Justin van Lopik
Justin van Lopik is werkzaam bij Managementboek en hoofdredacteur van Managementboek Magazine, platform voor business professionals.