Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Nieuws

Een 10 voor klantvriendelijkheid

‘Wat een simpel model! Hoe kan één enkele vraag nou leiden tot betere klantenbinding?’ De man achter the ultimate question, Fred Reichheld, laat zien dat de weg naar een goede net promoter score niet zo makkelijk is. Op uitnodiging van Bing Research en Futurelab sprak hij in Breda.

Nienke van Oeveren | 11 mei 2012 | 1-2 minuten leestijd

Bijna tien jaar geleden introduceerde Fred Reichheld de net promoter score (NPS) om iets ongrijpbaars als klantenservice concreet te maken. Met zijn boek The Ultimate Question kreeg zijn theorie bekendheid en inmiddels is NPS een vertrouwd begrip in vele organisaties. En komen we allemaal regelmatig de vraag tegen of we een organisatie of dienst zouden aanbevelen aan een vriend of collega op een schaal van 1 tot 10.

Ervaringen delen

Dat de theorie zich inmiddels in de praktijk heeft bewezen, toont niet alleen de herziene versie van zijn boek aan, The Ultimate Question 2.0, maar ook de vele voorbeelden die Reichheld aanhaalt. Fastfoodketen Chick-fil-A, online schoenenwinkel Zappos en Metro Bank zijn enkele inspirerende voorbeelden. En bij Apple belt de winkelmanager de volgende ochtend meteen op als iemand een 6 of lager heeft gegeven op de aanbevelingsvraag. ‘Wat kunnen wij doen om onze service te verbeteren?’ Maar daar blijft het niet bij; relevante ervaringen en successen worden iedere ochtend gedeeld met teamleden. Dit laat zien dat een star NPS-cijfer kan leiden tot een klantvriendelijke en lerende cultuur.

Blijvend onderdeel

Om dit te bereiken, geeft Reichheld enkele praktische tips. Elimineer slechte omzet (zoals boetes), begin klein en train mensen in NPS. Met geregeld teamoverleg en door als leidinggevende het goede voorbeeld te geven zorg je dat klantvriendelijkheid een blijvend onderdeel van de cultuur wordt. Daarmee blijkt dat niet het stellen van de vraag zo moeilijk is, maar vooral het effectief inzetten van de antwoorden hierop. Want anders gaan medewerkers louter werken voor een hoge NPS en dit kan onmogelijk de bedoeling zijn.

Over Nienke van Oeveren
Nienke van Oeveren is redacteur van managementboeken. Via haar bedrijf Boekredactie begeleidt zij auteurs bij het uitgeven van boeken en ook werkt zij voor gevestigde uitgevers. Zij heeft Nederlands en Book and Digital Media gestudeerd en werkte jarenlang bij Managementboek.nl.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden