Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Nieuws

Adam Alter

‘Digitale verslaving maakt mensen ongelukkig’

Waarom zijn veel mensen verslaafd aan smartphones, apps en sociale media?  Adam Alter, universitair hoofddocent marketing en psychologie aan de New York University, schreef hierover het boek Superverslavend. Op 20 april gaf hij een drukbezochte lezing bij de Universiteit van Amsterdam (UvA).

Peter Spijker | 4 mei 2017 | 1-2 minuten leestijd

Alter stelt aan dat uit recent onderzoek blijkt dat veertig procent van de Amerikaanse bevolking aan de een of andere vorm van internetverslaving lijdt,  zoals sociale media, gamen en porno, Hij wees ook op de  toenemende verslaving  aan smartphones. ‘In 2008 besteedden volwassenen gemiddeld achttien minuten per dag aan hun telefoon; in 2015 was dat twee uur en 48 minuten. Een gevaarlijke ontwikkeling, omdat je veel makkelijker verslaafd raakt aan een apparaat dat je altijd bij je hebt.’

Dwangmatig
Een digitale gedragsverslaving ontregelt volgens Alter het leven van mensen. ‘Ze kunnen moeilijker hun aandacht ergens bijhouden, slapen slechter en verrichten dwangmatige handelingen, zoals het veelvuldig checken van socialemediasites. Deze digitale afhankelijkheid maakt hun leven uiteindelijk ongelukkiger.’

Alter betoogde dat ontwikkelaars mensen bewust verslaafd maken aan hun digitale producten, maar bood hiervoor geen vergaande oplossingen. ‘Mijn advies aan bedrijven is om ’s nachts hun mailaccounts af te sluiten. Verder zou je socialemediaplatforms kunnen “demetriceren”, zodat alle cijfermatige feedback wordt verwijderd. Kijk je naar games, dan pleit ik voor de introductie van duidelijke tussentijdse afsluitingen.’


Overheidstoezicht
In de aansluitende paneldiscussie stelde Marleen Stikker, directeur en medeoprichtster van Waag Society, dat Alters voorstellen haar niet ver genoeg gingen. ‘De betrokken multinationals moeten onder strenger overheidstoezicht worden gesteld. Je dient ze wettelijke beperkingen op te leggen.’ Jan Willem Huisman, creatief directeur van gameontwikkelaar IJsfontein, vond dat te ver gaan. ‘Het probleem is dat men niet wil betalen voor digitale producten. Ontwikkelaars bieden ze daarom gratis aan, maar doen er ook alles aan om mensen terug te laten op hun platforms. Dit vloeit voort uit het verdienmodel.’

Over Peter Spijker

Peter Spijker is freelance journalist. Hij schrijft regelmatig artikelen voor Managementboek.nl

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden