Om het boek en het onderwerp onder de aandacht krijgen bedachten ze een slimme list. Op de Dag van het Onderwijs, 5 oktober jongstleden, verscheen de amuse, een klein voorproeve van het grote boek dat later dit jaar verschijnt. Het boekje is natuurlijk goed gepromoot en heeft inmiddels een oplage van 38 duizend exemplaren. Knap en leerzaam voor de uitgevers! Het boekje is te duur om te bestellen, maar lezen kan direct, voor slechts €0,69 op Blendle.
In Nooit af stond al een heel hoofdstuk gewijd aan het Onderwijs. Aslander cum suis schuwen de confronterende uitspraken niet: ‘De grootste actuele bedreiging van ons onderwijssysteem is dat we jonge mensen aan het opleiden zijn voor een industrieel tijdperk dat nauwelijks nog bestaat. Dat we honderdduizenden kinderen opleiden voor banen die over vijf of tien jaar niet meer bestaan.’ Lees die amuse en bestel gelijk het echte boek.
Aslander en de zijnen zijn niet de eersten die vanuit een brede strategische gedachte richting deelonderwerpen als onderwijs gaan. De Disruptieparadox van Menno Lanting is een nieuw hoofdstuk in de discussie die in de jaren ‘80 gestart is door Harvard hoogleraar Clay Christensen met zijn onderzoek en publicaties over disruptie en innovatie. Na het algemene werk Het Innovatiedilemma volgden praktische onderzoeken en implementaties voor het onderwijs, Disrupting Class, en voor de zorg, The Innovator’s Prescription. Allemaal handzame vertalingen met dezelfde onderliggende boodschap die Aslander verkondigt: verander want het systeem deugt niet meer, het is ouderwets, achterhaald en het kan zo veel handiger, uitdagender en goedkoper.
Over Bertrand Weegenaar
Bertrand Weegenaar is als hogeschooldocent HBO-ICT werkzaam op Windesheim. Zijn voorliefde ligt bij de onderwerpen strategie, marketing, geschiedenis; biografieën en internet; e-business.