Lees verder
Menno Lanting is freelance strateeg en innovator. Hij werkt met directies en Raden van Bestuur op het gebied van digitaal leiderschap, connectivity, strategie en business innovatie. Daarnaast is hij actief als gastdocent, spreker en ondernemer.
Meer over Menno LantingDe disruptieparadox
In 5 stappen naar echte vernieuwing
E-book Epub met watermerkbeveiliging Nederlands 2017 1e druk 9789047010388Samenvatting
Als bedrijven ten onder gaan, is dat maar zelden een direct gevolg van disruptie, oftewel van een innovatie die de bestaande markt compleet verdringt. De oorzaak is eerder dat organisaties lang niet altijd meer in staat zijn om op een onderscheidende en winstgevende manier te anticiperen op de snel veranderende behoeften van consumenten. En hierin zit de grote paradox voor de gevestigde partijen, want hoe ga je op een disruptieve manier een superieure klantbeleving realiseren als je daar in je huidige business al niet in slaagt?
Menno Lanting onderzocht het fenomeen disruptie en hoe organisaties ermee omgaan. ‘De disruptieparadox’ ontkracht de mythe van disruptie, schets de verborgen paradoxen en geeft 5 stappen naar echte innovatie.
‘Menno Lanting doet het weer. Een absolute aanrader.’ - Thomas Marzano, Global Head of Brand Experience, Philips
‘Menno Lanting zet ons op zijn vertrouwde manier weer met beide voeten op de bodem. Niet alleen worden de zin en onzin van de disruptie-hype duidelijk beschreven, hij geeft ons praktische handvatten om te begrijpen in hoeverre de eigen business echt ontwricht wordt- en nog belangrijker: op welke wijze de organisatie hier het best op kan inspelen.’ – Annet Aris, adjunct professor of Strategy, INDEAD
Specificaties
Expertrecensies (6)
Lees verder
Lees verder
Lees verder
Lees verder
Lees verder
Lees verder
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (5)
Over Menno Lanting
Inhoudsopgave
Deel 1: Disruptie in perspectief
1. Niets nieuws onder de zon
2. Veel verliezers, weinig winnaars
3. Grijze middelmaat
4. Samenkomende innovaties en veranderende waardenetwerken
5. Nieuwe businessmodellen en organisatiestructuren
Deel 2: Schijnbare tegenstellingen
6. Paradox 1: Snel versus langzaam
7. Paradox 2: Kans versus bedreiging
8. Twee strategieën voor disruptieve innovatie
9. Paradox 3: Ratio versus emotie
10. Paradox 4: Exploitatie versus exploratie
Deel 3: Vijf stappen naar echte vernieuwing
11. Stap 1: Los problemen op
12. Stap 2: Verbeter de zwakke schakel
13. Stap 3: Ga voor klein
14. Stap 4: Naar werkelijke zelfsturing
15. Stap 5: Versnel de innovatie
Epiloog: Wendbaarheid als kern voor vernieuwing
Noten
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan