Met de groei van de westerse economie en onze welvaart is het aanbod in alle product- en dienstencategorieën enorm breed en diep geworden. Maar tegelijkertijd werd dat aanbod ook steeds gelijkvormiger omdat de meeste bedrijven elkaars aanbod snel kopiëren. Ze vernieuwen wel, maar innoveren niet echt. Deze ontwikkeling wordt ook wel de commodificatie van het aanbod genoemd.
Als je wél fundamenteel innoveert, heb je een voorsprong die soms jaren kan duren. Jaren waarin je een sterke marktpositie kunt opbouwen. Denk in dit verband bijvoorbeeld aan Amazon. Door hun manier van werken legt Amazon de lat steeds hoger voor de verwachtingen van de klant - ook offline. Hun standaard worden het ‘nieuwe normaal'. Dit noemen we de amazonificatie van markten.
En dan is er nog een derde ontwikkeling die essentieel is voor organisaties: de Zwarte Zwaan. Een term afkomstig uit de economie die duidt op een onverwachte en ingrijpende gebeurtenis. Zwarte Zwanen ontwrichten de bestaande businessmodellen en kunnen extreem schadelijk zijn voor de economie en welvaart. Met de groei van de wereldbevolking, de toenemende internationale handel, de uitputting van natuurlijke hulpbronnen, klimaatverandering en een aantal wereldleiders met autocratische trekken neemt het risico op Zwarte Zwanen exponentieel toe.
De gevolgen voor jouw business
Wat betekenen deze drie ontwikkelingen voor jouw organisatie of bedrijf? Ik noem de belangrijkste thema's:
- Markten worden 100% transparant. Klanten kunnen zich veel sneller en makkelijker oriënteren en worden daardoor steeds deskundiger en kritischer.
- Klantverwachtingen blijven maar stijgen. De lat komt steeds hoger te liggen en daarmee wordt de ‘cost of being in business' ook steeds hoger.
- Omnichannel is het nieuwe normaal. De klant wil 24/7 op alle mogelijke manieren toegang hebben tot een bedrijf en verwacht een consistente beleving op de verschillende kanalen.
- Steeds meer ‘disruptors'. In elke markt kunnen zomaar branchevreemde aanbieders opduiken die de markt ontwrichten en veroveren. Je moet als organisatie de flexibiliteit inbouwen om hierop in te kunnen spelen.
Drie Power Questions
Drie Power Questions helpen je de juiste antwoorden te vinden op deze ontwikkelingen:
1. Wat doen jij en je bedrijf om effectief in te spelen op de onvermijdelijke commodificatie en amazonificatie van jouw markt?
2. Welke elementen van jouw bedrijf en jullie aanbod zijn écht anders en beter dan die van de anderen in jouw markt(en)?
3. Wat maakt dat jouw klanten ook écht van je gaan houden en ongevraagd als ambassadeur gaan optreden voor je bedrijf, aanbod en werkwijze?
Wat ga jij doen?
De sociale, economische en politieke ontwikkelingen op (inter)nationaal niveau worden steeds onvoorspelbaarder. Wil jij morgen, overmorgen en lang daarna succesvol zijn, dan moet je je organisatie, je cultuur en je werkwijze daarop inrichten. Het wordt de ultieme uitdaging om naast je dagelijkse activiteiten een organisatie te bouwen die in staat is om zichzelf aan te passen en steeds opnieuw uit te vinden. Dat is paradoxaal genoeg een organisatie die stevig vasthoudt aan haar ultieme doel en zichzelf niet verliest in de waan van de dag.
Deze paradox ligt ten grondslag aan het 7-Sterren Raamwerk zoals dat in dit boek wordt gepresenteerd. Een raamwerk dat gemaakt is om jou en je team te helpen een toekomstbestendige organisatie te bouwen. Het bestaat uit zeven Domeinen die met elkaar het fundament vormen onder een toekomstbestendige organisatie:
- Inspirerend Leiderschap
- Gepassioneerde Teams
- Flexibel Businessmodel
- Opmerkelijke Ervaringen
- Verkoopversnelling
- Gedisciplineerde Executie
- Topprestaties
De zeven Domeinen kennen een hiërarchie. Zo wordt eerst gekeken naar Inspirerend Leiderschap: hoe kan dat versterkt worden? De ervaring leert namelijk dat dit Domein potentieel de grootste impact heeft. Daarna ga je aan de slag met Gepassioneerde Teams. Dat Domein heeft na Inspirerend Leiderschap de grootste potentie om een verschil te maken. Deze logica wordt vervolgens doorgezet naar de vijf resterende Domeinen. Zo bouw je stap voor stap aan de toekomstbestendigheid en het succes van je organisatie.
Meer over de inhoud en werking van dit Raamwerk, met veel inspirerende voorbeelden en praktische tools, vind je in het boek. Nu al nieuwsgierig? Bekijk dan het inkijkexemplaar.
Over Jack Korsten
Jack Korsten is oprichter en eigenaar van Groeipartner. Hij helpt ondernemers en ondernemende managers om vandaag, morgen en overmorgen succesvol te zijn door de bouw van toekomstbestendige organisaties. Zijn vorige boek, De Groeispiraal, haalde de longlist van het Managementboek van het Jaar.