Op allerlei manieren zoeken ondernemers naar onderscheidend vermogen, naar een unieke formule. Te vaak gebeurt dat op basis van opportuniteit en onder invloed van de waan van de dag. Te vaak zorgt dat voor teleurstelling. Dat is zo jammer, want het kan echt anders.
In de management-thriller Nils nemen wij je mee op reis langs twaalf onderdelen die ondernemers helpen bij het vinden én implementeren van een succesformule. En dat doen we op een wel heel bijzondere manier.
Echt anders zijn
Meer dan tachtig procent van de succesvolle bedrijven heeft iets gevonden waarmee zij zich echt onderscheiden van andere bedrijven in hun sector. Met als gevolg meer klanten, meer omzet en betere marges. Onderscheidend vermogen is dat wat een bedrijf echt anders maakt dan anderen.
Dat het belangrijk is je ergens in te onderscheiden weten we allemaal. Wat we ook weten, is hoe moeilijk dat is. En daardoor komen we vaak terecht in een deprimerende vicieuze cirkel van discussies over prijs en kwaliteit.
Natuurlijk zijn er ondernemers die tijdens een wandeling op de hei een eureka- moment beleven, waarna zij binnen een jaloersmakend tijdsbestek een waanzinnig succesvolle onderneming uit de grond stampen. Maar dat zijn de uitzonderingen, daar kun je je niet mee vergelijken. De vraag blijft dus: wat doen ‘normale’ succesvolle bedrijven anders dan andere?
Een goed doordacht plan
Ze maken gebruik van een doordacht plan, waaraan hard is gewerkt en dat ze gedisciplineerd uitvoeren.
De voorbereiding voor Nils heeft jaren geduurd. Jaren waarin we beproefde modellen en instrumenten die succesvolle ondernemers gebruiken hebben bestudeerd en in de praktijk getest. Daaruit hebben we de methode Nils gedestilleerd: een methode om een strategie voor jouw bedrijf of organisatie te maken. Of anders gezegd: een manier om een unieke formule voor jouw bedrijf te vinden en die uit te voeren. De methode Nils bestaat uit drie stappen en twaalf onderdelen.
Stap 1: Waar sta je?
In de eerste stap concentreren we ons op het inzichtelijk maken van je huidige situatie. We brengen het vertrekpunt van jou en van je onderneming in kaart. Dat doen we aan de hand van drie onderdelen.
1. Persoonlijke ambitie.
2. Strategische analyse.
3. Kernwaarden.
Strategievorming begint bij het formuleren van je persoonlijke ambitie. Wat wil je bereiken? Wat drijft je? Als mens én als ondernemer.
Wat volgt, is een strategische analyse die je helpt om sterktes en zwaktes én kansen en bedreigingen op een eenvoudige manier in kaart te brengen.
Ten slotte behandelen we kernwaarden. Waarden waar iedereen in je bedrijf achter staat, niet alleen wanneer het goed gaat, maar ook wanneer de situatie het meest uitdagend is.
Stap 2: Waar wil je heen?
De tweede stap gaat over wat je wilt bereiken, de bestemming van je bedrijf. Deze stap kent vijf onderdelen.
1. Je unieke formule.
2. Missie en visie.
3. Hoe we ons gedragen.
4. De boel organiseren.
5. Je team.
Een succesvolle strategie heeft als basis een unieke formule die je gemakkelijk kunt communiceren. Met een duidelijk onderscheidend vermogen, dat steeds weer kan worden herhaald.
Het boek helpt je een missie te formuleren waarin je vertelt waar je voor staat en een visie die laat zien waar je met je organisatie naar toe wilt, in de toekomst.
In het onderdeel hoe we ons gedragen helpt de methode je een set eenvoudige en tastbare basisregels te formuleren die je team helpt om richting te geven aan het dagelijkse werk, in lijn met je strategie.
We leggen je uit hoe je de boel kunt organiseren terwijl je groeit.
En ten slotte is er een onderdeel over je team, want mensen zijn het fundament van ieder bedrijf en daarmee ook van de strategie.
Stap 3: Hoe kom je daar?
Als je weet waar je vandaan komt en je weet waar je naartoe wilt, is het zaak om een plan te maken om daar te komen. Een plan waarin alle samenhangende acties staan die nodig zijn om je route succesvol af te leggen. Dat is waar het over gaat in stap drie van de methode.
1. Je wilt overzicht.
2. Klanten binnenhalen.
3. Over geld.
4. De route ernaartoe.
Terwijl je groeit, is het belangrijk om overzicht te hebben. In dit onderdeel worden tips gegeven om altijd inzichtelijk te hebben hoe je bedrijf ervoor staat.
Vervolgens gaat het over klanten binnenhalen, het sales- en marketingdeel van je strategie. Want uiteindelijk is dat waar het om draait: klanten vinden en aan je binden.
Wat niet kan ontbreken is het onderdeel over geld. Want al heb je de juiste mensen, een winnende strategie en voer je die vlekkeloos uit, zonder geld werkt het niet. Hier gaat het over zaken als werkkapitaal, financiering en cashflow.
In het laatste onderdeel van de methode Nils leer je de route ernaartoe te bepalen. Door een routekaart te maken voor de groei van je bedrijf blijf je gefocust en raak je de weg niet kwijt.
Een management-thriller met online platform
De vorm waarin we al deze informatie hebben gegoten is uniek. Nils is een management-thriller. Een adembenemend boek waarin de fictieve ondernemer Nils Groenen te maken krijgt met een internationaal spoor van corruptie, geweld en leugens, dat reikt van de Russische maffia tot de Nederlandse inlichtingendienst. Enerzijds een meeslepend verhaal, anderzijds een online platform waarin de lezer toegang krijgt tot de Nils-methode. Nils is dus meer dan een boek; het is een interactieve beleving. Door middel van een online platform met tools, video’s en interviews met experts wordt de theorie aangereikt. Die experts zijn Gerben van de Ven, Bas van der Veldt, Erik Koenders, Percy Labrijn, Mark Nijssen, Gerard Ketelaar, Grazia Plaggenmersch, Jos Burgers, Patrick Polak en Karim Henkens.
Gerben Nijmeijer is spreker, auteur en adviseur op het gebied van strategie en ondernemer in hart en nieren. In 2018 verkocht hij zijn aandeel in het softwarebedrijf dat hij achttien jaar eerder was begonnen en richtte samen met Barry van Beem Nils Strategie op.
Barry van Beem is bedrijfseconoom met een schat aan ervaring in de internationale zakenwereld. Sinds de oprichting van Nils Strategie helpen Gerben en Barry bedrijven bij het formuleren en implementeren van een succesvolle strategie.
Gerben Nijmeijer en Barry van Beem zijn de mensen achter Nils.
Over Gerben Nijmeijer
Gerben Nijmeijer is ondernemer in hart en nieren. In 2018 verkocht hij zijn succesvolle softwarebedrijf en richtte samen met Barry Nils Strategie op.
Over Barry van Beem
Barry van Beem is bedrijfseconoom met een schat aan ervaring in de internationale zakenwereld. Samen helpen ze bedrijven bij het formuleren en implementeren van een succesvolle strategie.