Opleidingen kunnen dus best zowel voor werkgevers als werknemers zo impactvol mogelijk zijn. De idee dat online opleidingen effectief zijn en ook nog eens goedkoop zijn, is inmiddels al lang achterhaald. Maar hoe zorgen we dan wel voor impactvol leren?
Hoe komen we tot impactvol opleiden?
Vele L&D professionals hebben reeds ervaren dat ‘de’ sleutel tot impactvol leren ligt in feedback. Feedback is het meest krachtige medium in leerprocessen. Het is dus cruciaal om feedback op de juiste manier in te zetten.
Ook wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat onder bepaalde condities feedback een krachtige tool is. Wat zijn dan deze condities? En, waarom zien we dan in de praktijk niet echt een hoge impact van leerprocessen waar we feedback inzetten?
Waarom zien we vaak weinig impact van feedback?
In hoofdzaak is dit het resultaat van het geven van feedback op een zwakke wijze. Veelal vergelijkbaar met de zwakke feedback zoals die vaak gegeven wordt in onderwijs.
Kort door de bocht: feedback gebonden aan tests of quizzes en correctieve feedback heeft weinig tot geen impact.
Hoe kan het dan wel?
En ook kort door de bocht: Veel positieve feedback leidt tot betere impact; feedback in dialoogvorm (FtF of online) is een must; feedback moet cyclisch en frequent gepland worden, lerenden moeten progressie voelen en zien; er moet garantie zijn dat de lerenden de feedback begrijpen en lerenden moeten zelf na elke feedbackdialoog een plan van aanpak maken (die dan de ingang vormt voor een volgende feedbackdialoog).
Sterke cyclische feedbackdialogen zijn meteen ook de essentiële ruggengraat voor wat wij VIP-coachen noemen van leerprocessen. VIP staat voor Voortgangsgericht, Inhoudsgericht en Procesgericht coachen.
Feedback met impact is dialoog bestaat uit drie delen. In deel 1 wordt geschetst wat feedback is en hoe je het kunt inzetten. We gaan daarbij in op het feedbackproces, feedbackzoekgedrag en de kwaliteit van de feedbackboodschap. Feedback heeft pas impact als er sprake is van dialoog. Het waarom, wat en hoe van de feedbackdialoog staat centraal in deel 2. Deel 3 biedt veel praktische voorbeelden. Coaches/trainers/docenten van diverse opleidingen vertellen hoe zij de feedbackdialoog integreerden in hun opleiding. Ook komen veel tips aan bod voor software en apps ter ondersteuning van het feedbackproces.
Het boek is bruikbaar voor iedereen die zich bezighoudt met het begeleiden van professionals, lerenden en studenten, voor trainers, coaches, docenten, beleidsmakers en opleidingsmanagers. De inhoud is zowel te gebruiken tijdens het coachen van lerenden als bij het vormgeven van opleidingen.
Over Filip Dochy
Filip Dochy was als was hoogleraar Onderwijskunde & Corporate Training (bedrijfsdidactiek) aan de Katholieke Universiteit Leuven en hoogleraar Onderwijs-innovatie & IT aan de Universiteit van Maastricht. Ook werkte hij regelmatig voor Fontys, en introduceerde daar de Hill-methode waar hij een van de grondleggers is.