Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Preview

Hart voor zaken - Hoe bouw je een liefdevolle organisatie

Bij liefde denken leidinggevenden niet meteen aan hun business. Maar liefde is voor elk bedrijf urgenter dan ooit, bewijs ik in mijn nieuwe boek ‘Hart voor Zaken’. Daarvoor hoef je alleen maar naar de arbeidsmarkt te kijken.

Cor Hospes | 2 februari 2024 | 3-4 minuten leestijd

Liefde, waar is de liefde. Elk jaar verschijnen honderden boeken over leiderschap. Toch zijn er meer schandalen over leiders, directeuren en bestuurders dan ooit tevoren. Van seksueel overschrijdend gedrag tot machtsmisbruik en corruptie. Onvoorstelbaar hoe leiders zich op het werk gedragen. Terwijl diezelfde leiders thuis vaak heel liefdevolle partners en ouders zijn.

Leiders moeten liefde geven

In mijn nieuwe boek Hart voor Zaken vertel ik hoe dat komt. Leiderschap leer je niet in boekjes en klasjes, maar draait vooral om de vraag, waarom wil jij een leider zijn? Doe je dat voor jezelf, voor de roem en poen? Of sta je als leider in dienst van de ander? Nyenrode-professor Lidewey van der Sluis bevestigt het. Leiders moeten liefde en warmte geven. Maar hoe doe je dat als jij die niet voelt voor jezelf? Hoe kun je eerlijk zijn tegen een ander als jij niet eerlijk bent naar jezelf? Misschien kun je technisch prima leidinggeven. Maar wanneer je dat doet als een hork, kil en liefdeloos, nee, dan werkt geen enkele vorm van leiderschap.

Liefdevol leiderschap

Liefdevol leiderschap begint bij jezelf. Met liefde voor jezelf. Pas wanneer jij je als mens durft te omarmen, met al je plussen en minnen, dan pas kun jij een liefdevolle leider voor anderen zijn. Zoals Douwe Snoek van Puur Groen zegt in Hart voor Zaken: ‘Om het hart van je organisatie beter te laten kloppen, moet je als leider eerst je eigen hart goed laten kloppen.’

Liefdevolle organisatie

Liefde is nodig in een tijd waarin de betrokkenheid van medewerkers tot een dieptepunt is gedaald. Bijna een kwart overweegt te vertrekken, omdat ze zich doodschamen voor de bedrijfscultuur. Anderen staan op tegen hun leiders, omdat die winst blijven maken over de rug van mensen, milieu en maatschappij. Mensen willen werken voor een bedrijf dat impact heeft op de maatschappij. Kiezen voor een bedrijf dat ergens voor staat. Voor een bedrijf met een verhaal. Want dat is een liefdevolle organisatie. Een bedrijf met een menslievende cultuur, en betrokken en verbonden medewerkers die met elkaar samenwerken aan een hoger doel. Iedereen begrijpt: zo’n bedrijf is woest aantrekkelijk op de arbeidsmarkt.

In piramides leven mummies

Hiërarchische en command and control-structuren passen niet bij een liefdevolle organisatie. Omdat hiërarchie te makkelijk verglijdt in politieke en machtsspelletjes, en daarmee liefde en gelijkwaardigheid in de weg staan. ‘In hiërarchische piramides leven mummies’, vertelt Isolde Huijbregts van Toekomst Schoonmaakbedrijven. ‘In een liefdevolle organisatie krijgen medewerkers meer autonomie en zeggenschap, en volop ruimte om te groeien en zichzelf te ontplooien.’

Return On Love

In mijn boek leer je hoe jij als leidinggevende kunt bouwen aan een liefdevolle organisatie. Met behulp van een heart map. Die heb ik niet zelf bedacht, maar geëxtraheerd uit gesprekken met ruim twintig ondernemers. Ze zeggen het in mijn gelijknamige podcast Hart voor Zaken allemaal: een liefdevolle organisatie geeft zin. Maakt mensen productiever, blijer en energieker. Gelukkige medewerkers zorgen voor gelukkige klanten die op hun beurt liefde naar de organisatie terug stralen. Aldus krijg je vanzelf een liefdevolle loop. Dat is de Return On Love van een liefdevolle organisatie. Jan Paul Rutte van Gulpener Bierbrouwerij: ‘Als je dingen doet vanuit liefde, dan doe je de goede dingen. Houd je rekening met anderen. Je eigen medewerkers, je klanten en de mensen om je heen. Zo werkt dat in de liefde. Het moet kloppen, anders stopt het. Als er geen balans is, heeft er iemand pijn’.

Over Cor Hospes

Cor Hospes is verhalenmaker en eigenaar van Merkjournalisten. Auteur van marketing- en managementboeken waaronder enkele bestsellers. En host van de podcast Hart voor Zaken waarin ondernemers vertellen over de liefde voor hun bedrijf, hun mensen en de wereld om hen heen.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden