Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Preview

Cor Molenaar

‘Of je past je aan, of je stopt ermee’

De verschijning van het nieuwe boek van Cor Molenaar, Kijken, kijken ... anders kopen, gaat een echt mediaevent worden. Zowel Mediamarkt als De Bijenkorf, twee van de winkels die volgens Molenaar uitstekend inspelen op het veranderende winkelgedrag, geven acte de présence tijdens de persconferentie op 10 februari.

Hans van der Klis | 26 januari 2015 | 3-4 minuten leestijd

Cor Molenaar gold ooit als ‘internetprofessor’, maar heeft zich de laatste jaren ontpopt tot de belangrijkste commentator op het gebied van het veranderende winkelgedrag. Met Het einde van winkels? (2011) en Red de winkel! (2013) schreef hij twee belangrijke boeken over de ontwikkelingen waarmee de retail te maken heeft: de opkomst van e-commerce, het groeiende belang van internet – en de bijbehorende transparantie - en de veranderende wensen van de consumenten. Op 10 februari verschijnt zijn volgende boek over dit onderwerp, Kijken, kijken … anders kopen. Dit boek is te beschouwen als de afsluiting van een trilogie, zegt Molenaar.

Vastgoedlobby

In Kijken, kijken… Anders kopen duikt Molenaar nog dieper in de cijfers en presenteert hij een prikkelende analyse van het veranderende koopgedrag. ‘Als ik in de aanloop naar Kerst in De Telegraaf lees dat het geweldig gaat met Nederland en dat de mensen de weg naar de winkels weer terug hebben gevonden, gaan mijn nekharen overeind staan. Uit de cijfers van GfK blijkt iets heel anders. Die lieten op hetzelfde moment een daling van 13 procent zien voor de non-foodbestedingen. Op dat moment heb ik de telefoon gepakt en de krant gebeld. Is er misschien een vastgoedlobby aan de gang, heb ik ze gevraagd. Hetzelfde gebeurt als ik die cijfers op Twitter zet. Cor, die cijfers van GfK kloppen niet, krijg ik dan te horen. Maar die cijfers zijn op de daadwerkelijke kassa-afslagen gebaseerd.’

Nieuw model

Molenaar baseert zich voor zijn analyse zoveel mogelijk op de harde feiten, zegt hij. ‘Daar verbind ik mijn conclusies aan. En het ziet er gewoon niet goed uit. 2014 was slecht en dit jaar stijgen de internetverkopen weer met 17 à 18 procent. Het zal echt niet meer beter gaan. En dat ligt heus niet aan de recessie. Er zijn duidelijk aanwijsbaar andere oorzaken. Denk aan de besparingen van consumenten om nieuwe digitale producten te kunnen kopen, aan een demografische ontwikkeling als de toename van het aantal singles en de impact van de mogelijkheid tot prijsvergelijkingen op internet. Winkeliers staan nu op een tweesprong. Of ze passen zich aan, of ze stoppen ermee. Ik verwacht echt nog een hoop faillissementen en reducties in het eerste kwartaal van dit jaar. Van V&D, van de Hema, misschien ook wel bij Blokker. Je zult nu moeten gaan snijden en vervolgens weer opnieuw opbouwen, met een nieuw model.’

Nieuwe fase

Volgens Molenaar zijn we onder invloed van de technologische en socio-demografische ontwikkelingen op weg naar een nieuwe, disruptieve fase in het koopgedrag. Om daar goed op in te kunnen spelen is een compleet nieuw businessmodel nodig. Tijdens de persconferentie waarmee het boek op 10 februari gelanceerd wordt, komen twee partijen aan het woord die zich volop aan het voorbereiden zijn op die nieuwe fase: Barry van Ruiven, CPO/CMO van Mediamarkt en Susan Lenderink, CFO van De Bijenkorf. Mediamarkt richt zich met zijn formule met tablets in de winkel op de gadgetminnende man, De Bijenkorf op de shoppers die zich laten leiden door hun hedonie. ‘In mijn boek maak ik de vergelijking met de auto. De eerste auto was in feite niet meer dan een wagen met een motor erin in plaats van een paard ervoor. Vervolgens heeft het tientallen jaren geduurd voordat alle mogelijkheden in het autodesign werden toegepast en er een geheel nieuw vervoermiddel ontstond dat voldeed aan de wensen van de klant. Zo is het ook gegaan met de online verkoop. De eerste online winkels waren ook eenvoudige etalages die geen gebruik maakten van alle mogelijkheden van de massacommunicatie. Vervolgens werden steeds meer mogelijkheden gebruikt totdat we nu in een fase komen waarin de fysieke en online verkoop vergaand worden geïntegreerd.’

 

Gratis exclusieve masterclass bij voorintekening boek Kijken, kijken… anders kopen van Cor Molenaar.

Op 5 maart geeft Cor Molenaar een inspirerende masterclass, gratis en exclusief voor de vroege bestellers van zijn nieuwe boek. Reserveer voor 31 januari 2015 en maak gebruik van deze unieke actie!

Over Cor Molenaar

Cor Molenaar is directeur van het adviesbureau eXQuo consultancy. Daarnaast is hij emeritus Hoogleraar E-Marketing aan de Erasmus Universiteit Rotterdam en adviseur van gerenommeerde bedrijven, zowel in de retail als de dienstverlening. Hij is auteur van verschillende boeken, waaronder Het einde van concurrentie en Demand Driven Business Strategy.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden