Zolang men niet weet dat jij bestaat, kun je goudstaven weggeven zonder dat ze aftrek vinden. Niet voor niets kijkt menig ondernemer gedesillusioneerd terug op een ‘idee dat zo goed was’. Wij zijn niet de eersten met dit probleem. Al in de zestiende eeuw werd de term marketing ingevoerd voor de uitdaging om kopers te vinden voor de producten van weleer. De oervariant kom je nog regelmatig tegen op de grachten in Utrecht: mannen die brullen of hun leven ervan afhangt om een bos rode rozen aan de man te krijgen.
Hopeloos ouderwets: verkopers lijken immers een uitstervend ras. Dankzij marketing automation en chatbots kunnen bedrijven straks massa’s mensen op afstand hyperpersoonlijk benaderen, zonder dat iemand aan het eind van de maand over zijn leasebak en bonus zeurt. Het artificiële verkoopbrein kent geen schaamte en gebruikt vol enthousiasme de kracht van herhaling. Hierdoor wordt elke webpagina getarget, geretarget en gereretarget. Soms vraag ik mij af of dit in de echte wereld zou werken: kijk je één keer verlekkerd naar een Hemaworst, word je in de hele stad achtervolgd door studenten met reclameborden vol verrukkelijke rookworsten.
In deze editie van de Sprout bookazines nemen we je op reis langs de nieuwe mogelijkheden om je klanten vandaag én morgen te bereiken. Via de hersenscanners van Braingineers naar eigenzinnige merkbouwers als Dr. Dre en contentcritici die vertellen waarom de hippe ‘informatieve’ filmpjes van bekende merken verspilde moeite zijn. Want wat gebeurt er als alle digitale kanalen zijn opgekocht? Laten we weer eens de straat op gaan. Lekker schreeuwen, zoals de bloemenman, die is het nooit verleerd.
Remy Ludo Gieling is hoofdredacteur van Sprout, het netwerk voor innovatieve ondernemers. Hiervoor was hij actief als ondernemer in de software-ontwikkeling en werkte hij als journalist bij onder andere Sprout en RTL-Z.