Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Preview

Make Disruption Work - Een ceo-handboek

We leven in een tijdperk van eindeloze disruptie: robots, zelfrijdende voertuigen, kunstmatige intelligentie (AI), Internet of Things (IoT), voice en blockchain. Ieder voor zich kunnen ze revolutionair zijn en gezamenlijk des te meer.

Alexandra Jankovich | 4 september 2019 | 3-4 minuten leestijd

Disruptie brengt risico's met zich mee, maar ook de geweldige kans om je bedrijf te veranderen en zelfs de wereld. In de zee van meningen en experts willen wij je met ons boek Make Disruption Work toepasbare kennis en praktische tools in handen geven om zelf aan de slag te gaan. We bieden een scala aan modellen en blauwdrukken waarmee je tijdloos kunt worden in een digitaal landschap.

Disruptie gaat niet over digitaal

Digitale disruptie raakt iedereen en doet zich in de ene na de andere branche voor, steeds op min of meer dezelfde manier. Klanten in de reisindustrie weten bijvoorbeeld dat een vroege vlucht korting betekent, ze weten precies waar het hotel is en als het een TripAdvisor-beoordeling van minder dan 3,5 heeft - vergeet het dan maar. Ook het landschap van aanbieders is veranderd: de koplopers van nu zijn allemaal digitale spelers die twintig jaar geleden nog niet bestonden (zoals Airbnb, Expedia of Booking.com). De oude garde is hen online gevolgd na een groot percentage van het marktaandeel te zijn kwijtgeraakt, of is opgeslokt.

Wat echter het meest opvalt, is dat de daadwerkelijke veranderingen (meer keus in vluchten, goede hotels) niet specifiek digitaal of technologisch van aard zijn. Ze komen voort uit wat de digitale technologie mogelijk heeft gemaakt, namelijk:

- meer transparantie: klanten hebben veel meer informatie over wat ze kopen. Dat wil zeggen dat de kennisvoorsprong die bijvoorbeeld reisbureaus hadden en ook graag gebruikten, is verdwenen.

- betere toegankelijkheid: klanten hebben nu altijd en overal toegang tot alle producten en diensten. Gevestigde bedrijven worden niet langer beschermd door het bezit van strategische fysieke locaties, en er staan voortdurend nieuwe concurrenten op die gebruikmaken van de nieuwste mogelijkheden om de klant beter te bedienen.

Kortom, digitaal gaat over het gebruik van digitale mogelijkheden om klanten beter, sneller en goedkoper te bedienen dan voorheen. Het gaat misschien tegen je gevoel in, maar de oplossing voor digitale disruptie is vaak niet een of ander radicaal nieuw model, maar juist een terugkeer naar de basis van gezond businessverstand. Je moet in staat zijn digitale technologie te gebruiken om op slimmere manieren waarde te creëren voor je klanten, maar dit betekent - en dat is cruciaal - dat de klant op de eerste plaats komt, niet het digitale aspect of de technologie, en al evenmin het product of het bedrijf.

Aanpak van de 5D's

We hebben samengewerkt met een aantal van de grootste bedrijven ter wereld - waaronder Shell, Unilever, ING, eBay en IKEA - aan transformaties van bedrijfsonderdelen in de context van disruptie. Samen hebben we digitale competenties opgebouwd, zijn we nieuwe, disruptieve ventures gestart en hebben we successen geboekt. Deze initiatieven groeien snel en leveren winst op. Het advies dat we geven is praktisch, nuchter en effectief - en de ideeën waarop het gebaseerd is worden verder uitgewerkt in ons boek. Dit is kennis en ervaring die we ook bij miljardenbedrijven hebben ingezet, en het werkt.

Onze aanpak is opgebouwd rondom 5D's: Discover (ontdek), Define (definieer), Determine (bepaal), Drive (maak het waar) en Delight (inspireer). Deze moeten alle vijf, soms tegelijk, worden aangepakt en dat betekent hard werken. Er is geen ei van Columbus; net als bij elke andere verandering is sterk persoonlijk leiderschap nodig, en bovenal de bereidheid om te handelen, te leren en, zo nodig, moeilijke beslissingen te nemen. Dit voorkomt dat je - net als een als kikker - te lang in de pan blijft zitten en gekookt wordt.

Alexandra Jankovich en Tom Voskes zijn oprichters en managing partners van SparkOptimus, het leidende Europese bureau voor digitale transformatie en disruptie. Hun boek Make Disruption Work is onlangs in het Nederlands verschenen.

Over Alexandra Jankovich
Alexandra started in traditional strategy consultancy at McKinsey & Company, before moving on to set up the digital division at RELX (Elsevier Science) in New York, and later holding a number of senior digital management positions across the US and Europe. As Managing Director of Lastminute.com Benelux, she took the site to the no.1 spot in six months. Alexandra holds a Masters in Business Administration, and previously conducted research in Chile for the SHV board. She is co-founder of SparkOptimus, and appears on lists like TheNextWomen100.
Over Tom Voskes
Tom started at Proctor & Gamble in line management, before also working at McKinsey & Company — first in Amsterdam, and later Boston on the ‘Diamond’ programme for top consultants. He then headed marketing at KKR-owned Maxeda, the largest non-food retailer in the Netherlands. Tom holds a Masters in Astrophysics, and could previously be found conducting research at the ESO, also in Chile, at one of the world’s biggest observatories, and publishing on the warped layers of the outer galaxy. He is co-founder of SparkOptimus.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden