Is de rode draad van het boek dat je ondernemers wilt helpen om hun business los te koppelen van zichzelf zodat ze wat méér verdienen en minder hard hoeven werken?
Relaxed vlammen staat voor: met grote ambities, grote doelen bereiken met een doorlopend vakantiegevoel. We doen geen concessies aan het resultaat zoals ‘The 4 hour workweek’ van Tim Feriss wel doet. Daarin zegt hij: je moet niet zo hard werken en dus met minder tevreden zijn. Wij zeggen; regel wat mensen en middelen zodat je niet zelf 100 uur hoeft te werken.
Wat was de aanleiding om dat idee te omarmen?
Mijn vrouw Jeanet had dit boek net zo goed kunnen schrijven. Zij viel in 2012 van een paard af, waardoor ze haar ruggenwervel brak. Haar bedrijf bestond toen uit het trainen van paarden en ze deed alles in het bedrijf. Ja, dan ben je dus bezig met het schrijven van facturen vanuit je ziekenhuisbed. Ze ontdekte toen: als het bedrijf zó afhankelijk is van mij dan is dat geen ondernemen. Daarna begon ze een diëtistenpraktijk met bijbehorende sportschool en toen ben ik erbij gekomen. In 2016 werkte ik me daar echter ook een slag in de rondte en toen wisten we allebei dat het anders moest.
Het moest dus slimmer… Hoe leerde jullie hoe je dat moest aanpakken? Ik las dat jullie veel cursussen en workshops zijn gaan doen.
Het was een mix van verschillende mensen waar we iets van oppikten en die kennis hebben we vervolgens getest in de praktijk. Belangrijk is dat je niet zomaar iets kopieert; wij geloven in straight line leadership van Dusan Djukich, maar we willen geen papagaaien worden. Belangrijk is dat we eerst iets zelf proberen en als het werkt, helpen we anderen ermee. Zo hebben wij honderden mensen gecoacht.
Kan jij de methode in jouw woorden kort en puntig uitleggen?
Mensen vragen wel eens wat ik doe en dan zeg ik nooit ‘businesscoach’ want dat is te vaag. De wereld van coaching is zó verziekt dat mensen daar ook allemaal een mening over hebben. Mijn antwoord is altijd: Ik help ondernemers misbaar te worden, zodat ze minder missen van het leven. Dan doen we door drie werelden te combineren. Wij combineren de successtrategieën van de stropaswereld met de levenslessen van de slipperwereld en de winnende mentaliteit van de sportwereld. De stropaswereld helpt je misbaar worden, de slipperwereld zorgt dat je minder mist van het leven en de sportwereld zorgt dat je een 8,5 scoort op alle facetten.
De stropdaswereld is de zakelijke wereld?
Zeker. We hanteren de metafoor van een vliegtuig. De stropdaswereld draait om een koffer met zakelijke competenties. Elk bedrijf heeft vier zakelijke pijlers: geld, strategie, een team en zichtbaarheid. Daar moet je aan werken als je misbaar wilt worden. De slipperwereld is de radar. Daar gaat het om relaties, energie, vermogen en welzijn. Het sportgedeelte tot slot stellen wij voor als een wolk. In die wolk staan vier tegenstrijdigheden waar je mee te maken krijgt: comfort en discomfort, onbewogen veerkrachtig, begrensde vrijheid en dat leidt uiteindelijk tot relaxed vlammen. Via die drie werelden coachen wij mensen.
Dat was mijn volgende vraag: hoe zorg jij ervoor dat mensen goed worden in dat relaxed vlammen?
De basis is altijd de vraag waar iemand staat qua relaxed vlammen. Daarna bepalen we waar iemand heen wil. Voor sommige mensen is relaxed vlammen vijf, zes keer per jaar op vakantie; dan is het voldoende om met een klein team veel winst te maken. Maar een ander wil meer werken én meer winst maken. Je moet dus eerst weten wat je wilt. En pas dan zet je de stappen die nodig zijn.
Kan iedereen relaxed vlammen?
Het is maar net wat jij relaxed vlammen vindt. Kijk, de meeste ZZP-ers zijn niet misbaar in hun bedrijf en niet bereid om stappen te zetten om dat wel te worden. Zij zullen de status van relaxed vlammen niet bereiken, maar als zij dat niet willen is dat prima. Als iemand zegt: ik heb je boek gelezen, maar ik wil het helemaal zelf doen, dan is dat ook goed.
Waar zit meestal de drempel voor mensen om hun zelfstandige praktijk uit te bouwen tot een bedrijf?
In het hoofd. Deel 1 van Relaxed vlammen gaat over het mentale en deel 2 is wat meer de zakelijke praktijk. Veel mensen willen waarschijnlijk deel 1 skippen en meteen aan de slag met de tips, maar dat werkt niet altijd. Het is het verschil tussen een thermometer en een thermostaat. Als iemand in de bijstand zit en 2 miljoen euro wint in de loterij dan is het waarschijnlijk zo op. Dat komt doordat die persoon hetzelfde is gebleven in zijn hoofd. De thermometer, lees bankrekening, geeft ineens 25 graden aan, maar de thermostaat, ofwel de persoon, is niet anders ingesteld. Hierdoor zal de temperatuur, het geld dus, snel weer minder worden.
Wat moet er in dat hoofd gebeuren?
Twee dingen: Je moet beseffen dat jij niet de stem in je hoofd bent. De roker die al dertig jaar rookt heeft een stemmetje in zijn hoofd: steek er nog eentje op. 95 procent van de mensen identificeert zich met die stem. Je zult jezelf eerst tot niet-roker moeten verklaren om je manier van denken te veranderen.
Ben jij dat proces ook doorgegaan? Jij moest ook anders gaan denken?
Daar moet ik ook voor werken, maar ik word er steeds beter in, ook door veel te investeren in coaching. Dit proces is nooit klaar. Het eerste stemmetjes dat ik aan de kant moest zetten zette ik aan de kant toen Jeanet mij vroeg bij haar in het bedrijf te gaan werken. Ik zag dat aanvankelijk niet zitten. Maar na onder andere het inschakelen van goede coaches is mijn manier van denken steeds meer veranderd. Ik heb een toekomst gecreëerd die ik eerst niet voor mogelijk hield. Coaching veranderde mijn manier van denken en ik ging erin geloven. Zo kom je steeds meer in de buurt van relaxed vlammen.
Over Bas Hakker
Bas Hakker studeerde marketingcommunicatie en schreef daarna als journalist veel over media en marketing voor Adformatie, MarketingTribune, AD, NRC en Managementboek. Vandaag de dag is hij hoofdredacteur van marketingwebsite Candid.news. Met zijn bedrijf ‘Kleedkamer4’ helpt hij kleine ondernemers met het opbouwen van een klantenbestand.