Er zijn ontzettend veel merken en sommige bedrijven kom er ook een beetje op terug: ze willen gaan selecteren in hun hoeveelheid merken. Juist om weer meer duidelijkheid te bieden voor de consument. Maar wat is dan het nut van een merk, behalve dat het een naam en uitstraling heeft?
Tom Van den Bergh omschrijft in zijn boek verschillende taken van merken, enerzijds op basis van het feit dat we in een onzekere en complexe tijd leven en anderzijds op basis van dat merken een rol vervullen en service bieden. Hij laat zien dat merken verbinden, verheldering geven en veel meer doen dan simpelweg een product verkopen. Zelf vind ik dat enorm inspirerend. Merken gaan over kernwaarden en de keuzes die je daarin als bedrijf kan maken. Hoe gaat de KFC bijvoorbeeld om met een interne fout? Een statement op hun verpakking: FCK.
What about trends?
Je moet het kunnen bijbenen en kunnen verwerken: trends. Hoe ga je als merk om met trends? En hoe kan het dat sommige merken verdwijnen onder invloed van trends? Volgens Van den Bergh gaat her erom te verkennen, te kiezen en te versterken. En dus niet zomaar alle trends willen 'implementeren'.
Mijn grootste les? Dat je als bedrijf of merk niet op iedere trend hoeft in te spelen. Het is aan het merk om te bepalen wat bij je past en wat niet. Je moet varen op de ruige zee naar jouw eindpunt: herkenbaar worden en consequent zijn.
Hoe ga je nu zelf aan de slag?
Het boek Beyond brands staat bomvol voorbeelden in tekst en in beeld! Er zal ongetwijfeld een voorbeeld in staan dat jou zal inspireren om route te geven aan jouw merk. Van den Bergh sluit zijn boek af met antwoord op de vraag hoe je weet waar je naar onderweg bent. Als je nog niet precies weet wat jouw merk inhoudt en hoe je deze wilt gaan managen? Dan biedt hij je als klap op de vuurpijl ook de stappen van brand design thinking, zodat je structuur krijgt in jouw denken en je een sterk merk kan gaan neerzett. Een merk met de juiste essentie, community en ambassadeurs. Want dat is waar het uiteindelijk om draait: het creëren van een merk met draagkracht.
Dit maakt Beyond Brands een fijn boek voor iedere ondernemer die bezig is met het opzetten van een of meerdere merken, maar ook voor degenen die zich willen laten inspireren door alles wat er schuil gaat achter grote bekende merken.
Mylène Bouwman is online rechterhand op het gebied van social media en het schrijven van blogs. Van advies tot het volledig uitbesteden van je online kanalen.
Over Mylene Bouwman
Mylène Bouwman is online rechterhand op het gebied van social media en het schrijven van blogs. Van advies tot het volledig uitbesteden van je online kanalen.