Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Professional zoekt groei

Wat onderscheidt een goede zakelijke dienstverlener van een slechte? Dat hij zijn werk goed doet, zou je zeggen, maar zo simpel is het helaas niet. ‘Zijn werk goed doen’ is een vereiste, maar geen onderscheidende factor. Net zo min als integriteit of de wil om samen te werken. Deze drie elementen, competentie, integriteit en samenwerken, vormen de onderdelen van het vertrouwensmodel van Mayer, Davis en Schoorman waar management consultant Eva van der Fluit zich grotendeels op baseert in haar boek Professional zoekt groei.

Ben Kuiken | 29 april 2008 | 1-2 minuten leestijd

En daar wringt meteen de schoen. Want tegelijkertijd schrijft Van der Fluit dat uit de gesprekken die zij voerde met opdrachtgevers blijkt dat die vooral inspiratie zoeken. De drie vertrouwensfactoren vinden zij eigenlijk een onmisbare voorwaarde, iets dat er zeker moet zijn, maar niet iets waarmee de dienstverlener zich nou per se onderscheidt. Zij zoeken in een dienstverlener vooral inspiratie, passie, nieuwe inzichten. Maar aan dat aspect besteedt Van der Fluit in haar boek weinig aandacht, wellicht omdat het moeilijk in handzame modellen is te stoppen of te leren is.

Los daarvan hinkt dit boek helaas op meerdere gedachten. Het is geschreven voor eenpitters die zich willen onderscheiden op de markt waar de opdrachten worden verdeeld, maar ook voor de directie van grote kantoren die zich willen onderscheiden op de arbeidsmarkt van zakelijke dienstverleners (die massaal voor zichzelf beginnen). En stiekem richt Van der Fluit zich ook nog op opdrachtgevers die de professionals moeten inhuren. Dat gebrek aan een duidelijke doelgroep maakt het boek wat warrig.

Is het dan ook een slecht boek? Nee, dat nou ook weer niet. Een professional die serieus bezig is met zijn vak, kan er heel wat uithalen om zich te verbeteren en om zijn toegevoegde waarde te vinden. Want modellen bieden dan wellicht geen passie en inspiratie, ze kunnen wel helpen om het eigen denken scherper te krijgen.

Over Ben Kuiken

Ben Kuiken is auteur en filosoof. Hij was hoofdredacteur van Management Team en werkt als freelance publicist, bladenmaker en spreker over de manier waarop mensen binnen organisaties slimmer kunnen samenwerken. Hij schreef vijf boeken over management en organiseren.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden