Lamarque maakt haar belofte waar, mits je die plaatst in een bredere context van disruptie, Blue Ocean strategy en scenarioplanning. Daar heeft deze formule zonder meer raakvlakken mee en ze kunnen elkaar versterken. Voldoende aanleiding voor mij om het boek te verslinden, om maar even in de metaforen van Zoonotic te blijven.
Geen willekeur
Wat zorgt ervoor dat items plotseling viraal gaan? 'Het is geen kwestie van willekeur', zegt marketingexpert Carole Lamarque. 'De formule om viraal te gaan bestaat in de natuur. Het is een Zoonotic: een virus dat zich razendsnel exponentieel verspreidt over de hele wereld.' Het goede nieuws is dat die formule ook gebruikt kan worden om doelbewust viraal te gaan. Interessant voor bedrijven en ondernemers, op elk niveau.
Pandemie
Wat kunnen we dan leren van de huidige pandemie? Die zagen de meeste van ons niet aankomen en voltrok zich snel, maar ook heftig. Wie had daar een antwoord op en wie niet? En hoe staan we er voor bij een volgende pandemie, of andere desastreuze veranderingen die op ons af komen? Naast een virus noemt de auteur ook nog een veertiental andere ontwikkelingen die momenteel gaande zijn, die een disruptief effect zouden kunnen hebben. Denk daarbij onder andere aan de opkomst van nano-techniek of Artificial Intelligence en robotisering. Haar oproep is dan ook duidelijk; wees daarop voorbereid.
Lamarque vertaalt dergelijke ontwikkelen die markten volledig op zijn kop zetten in een metafoor; Zoonotic. Zoonotic staat voor een soort hyperinnovator.
Unfair Advantage
Om je als organisatie goed te wapenen tegen exponentiële ontwikkelingen noemt Lamarque het creëren van een zogenaamde Unfair Advantage. Ik vertaal dat als wat we binnen marketing kennen als: uniek onderscheidend vermogen. Ik begrijp niet helemaal waarom dit nu anders genoemd moet worden. Tijdens het lezen bekruipt me steeds de gedachte van een vorm van Blue Ocean theorie. Het grote verschil is echter dat de auteur uitgaat van de verwachte ontwikkelingen en hoe de organisatie daarop kan anticiperen. In plaats van een uitgebreide analyses van klanten en hun behoefte zoals bij Blue Ocean. Zeker een interessante invalshoek.
Mooi leerzaam en inspirerend boek voor degene die met Blue Ocean worstelen of zelfs vastlopen. Deze route vliegt het probleem anders aan. Wellicht in een combinatie kan het leiden tot een effectief antwoord op de ontwikkelingen die komen gaan.
Over Eric van Arendonk
Eric van Arendonk RM is docent Commerciële Economie bij de Hogeschool Utrecht (HU), auteur van Neuromarketing en zelfstandig marketingadviseur.