Uit de titel blijkt niet dat het boek vanuit de neurowetenschappen wordt benaderd; de auteur is psycholoog en neurowetenschapper. Het gaat gelukkig niet over IT-systemen. Je kunt de inhoud gebruiken om je eigen brein op orde te houden, en om te begrijpen waarom klanten zich wel of niet iets herinneren, verkeerd herinneren of zelf een herinnering creëren die niets te maken heeft met feiten. En om communicatie zo vorm en inhoud te geven, dat mensen gemakkelijk kiezen voor een van de mogelijkheden; voor een marketeer betekent dat: voor jouw product. Levitin legt uit welke formulering of welk frame de voorkeur krijgt van het brein. Belangrijk voor merkenmarketeers en communicatiemensen. Levitin beschrijft hoe aandacht en geheugen zijn georganiseerd sinds mensen de steppen bewoonden, en hoe we de volstrekt andere wereld van vandaag het beste te lijf kunnen gaan met datzelfde brein. Met hulpmiddelen die de Grieken al gebruikten (de oude) en met middelen die ons nu ter beschikking staan. Is dit boek een must voor mijn vakgenoten, professionals in marketing en sales? Nee, je kunt ook zonder, als je je beperkt tot de gebruikelijke boeken. Voor wie daar niet genoeg aan heeft, is dit een erg interessant boek. Wetenschappelijk onderbouwd, vlot geschreven en gelukkig niet zo pretentieus Amerikaans als veel andere boeken uit dat land, waar aan de hand van willekeurige cases wordt geroepen dat ons denken na het lezen van dit boek volkomen verandert. Met 500 blz. is het net zo dik als dat andere standaardwerk over de werking van de hersenen, Swaab's "Wij zijn ons brein", maar je eigen brein herkent gauw genoeg wat voor jou van belang is, en wat je mag overslaan. Dit boek is een belangrijke aanwinst voor wie is geïnteresseerd in management, marketing en in neuromarketing.
Recensie
The Organized Mind
De titel ‘Een opgeruimde geest’ geeft perfect het probleem aan dat het boek helpt oplossen: hoe schep je in vredesnaam orde in de onafzienbare informatie die ons bereikt? Als marketeer moet ik toegeven dat dit geen typisch marketingvraagstuk is, maar een algemeen menselijk probleem, dat met de overvloed aan data die het marketingvak kenmerkt daar wel goed bij past.