Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Praktijkboek strategie

Bij het (her)bepalen van hun strategie laten managementteams zich vaak, in veelal haastige sessies, leiden door een blindelings vertrouwen in de op dat moment meest geadoreerde hype.

Rob Meesen | 23 april 2002

De dotcom-gedenkstenen op het kerkhof van de gesneuvelde strategieën herinneren ons aan de gevaren van dergelijk strategisch drijfzand. Heene pleit bij strategievorming voor een methodologische aanpak. Het eerste deel van zijn boek behandelt de theorie van strategievorming en daarin ontbreken uiteraard Mintzberg, Porter, Hamel en Prahalad niet. Het tweede deel is een praktische methodologie en bestaat uit 9 modules met in totaal 115 (!) werkbladen. Het tijdsbeslag voor deze doorwrochte methode is door Heene bepaald op 6 dagen voorbereiden en 6 dagen vergaderen. Dat is voor een doorsnee managementteam wellicht hard werken, maar zeker niet onoverkomelijk.

Vreemd daarentegen is dat Heene ons adviseert 9 maanden voor dit proces uit te trekken. In een turbulente omgeving, waarin verandering vaak de enige constante factor is, kan het strategievormingsproces hierdoor uitmonden in een nachtmerrie, waarbij je aan het einde van het proces blijft zitten met een geniale strategie voor de inmiddels gemiste kansen.

Dan krijg je zelfs geen plek op het kerkhof van de gesneuvelde strategieën, maar rest in het gunstigste geval enkel nog het graf van de onbekende strateeg. Een bruikbare methodologie derhalve voor een uitgebalanceerd managementteam van denkers en doeners met veel gevoel voor tempo en timing.

Over Rob Meesen
Dit is Rob Meesen

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Aimé Heene, Johan Vanhaverbeke, Simonne Vermeylen
Praktijkboek strategie

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden