De schrijvers hebben erg veel praktijkervaring en dat lees je ook tussen de regels door in het eerste theoretische deel van 'Praktijkboek strategie'. Alle bekende schrijvers (waaronder Ansoff, Kaplan & Norton, Mintzberg, Porter) worden op een heldere manier besproken in het kader van strategievorming. Wie strategieën moet bepalen, levert volgens Aimé Heene, Johan Vanhaverbeke en Simonne Vermeylen de inspanning om de noodzakelijke theoretische en technische aspecten van het strategiebepalingproces onder de knie te krijgen. Daarnaast verschaft bestudering van het eerste deel aan alle leden van de strategiewerkgroepen hetzelfde begrippenkader, zodat u verderop in het proces niet eindeloos veel tijd hoeft te verspillen aan discussies over definities. De ervaring is dat u een succesvolle strategie niet bepaalt op een blauwe maandagnamiddag. Voor een niet al te ingewikkelde onderneming met een niet al te breed producten- of dienstenassortiment kunt u uitgaan van een geplande tijdsbesteding van vijf of zes volle dagen werkvergadering met het team, te spreiden over een periode van negen tot tien maanden; er zijn rustpauzes nodig in het proces. Ik citeer een treffend stuk: 'Managers zijn in de regel te optimistisch (of te ambitieus) met betrekking tot de tijd die nodig is om een strategie uit te voeren. Zij onderschatten trouwens ook de tijd en energie die nodig is om een strategie te bepalen. Tijdens een tweedaags seminar (obligaat aan zee of in de Ardennen of op de hei) kan er wel iets gebeuren, maar erg veel en grondig zal dat nooit zijn. Tenzij er een ernstige en diepgaande crisis is kunnen ondernemingen in de regel niet van vandaag op morgen in een bepaalde richting worden gestuurd. Strategie-uitvoering vraagt volgehouden inspanningen, permanente aandacht, tijd en dus ook geld.' Deel 2 is een werkboek met een 10-stappenplan dat in concrete werkbladen is uitgewerkt. De werkbladen zijn zelfs in elektronische vorm beschikbaar en kunnen via e-mail worden aangevraagd. Het 10-stappenplan laat op een heel duidelijke manier zien hoe alle inspanningen vorm moeten krijgen. Het begint al met de voorbereiding voor teamvorming. Wie heeft niet de ervaring dat, achteraf gezien, het mislukken van een project te verklaren is doordat de verkeerde mensen aan tafel zaten? Te veel 'oude getrouwen' of teveel 'verborgen agenda's', bijvoorbeeld. Te veel idea killers' '('ja, maar dat bestaat al! Laten we realistisch blijven') of juist te veel fantasierijken. Aan de hand van een praktische vragenlijst voor alle teamleden geven door de auteurs inzicht in de samenstelling van een werkgroep. Met een mogelijk aanpassing als gevolg. De vervolgstappen variëren van het inventariseren van de stand van zaken (stap 2) met daarin onder andere missie, doelstellingen, normen, klantgroepen en decision making units (dmu), financiële analyse tot de performance meting (stap 10) worden allemaal op een uiterst hanteerbare manier in panklare formulieren aangeboden. 'Praktijkboekstrategie' is een genot om te lezen en doet de handen jeuken om aan de slag te gaan. Het krijgt een vaste plaats op mijn bureau; binnen handbereik.
Recensie
Praktijkboek strategie
Voor vrijwel iedere onderneming, groot of klein, is het vanwege de wereldwijde financiële en economische crisis noodzakelijk om grondig na te denken over de te voeren strategie. En strategie is meer dan één 'lucky shot'. Want wie elke week de lotto wint, heeft een strategie - en zal zich daarover wellicht moeten verantwoorden. Strategie en strategisch management zijn moeilijke begrippen en ermee omgaan stelt bijzondere uitdagingen. Aimé Heene, Johan Vanhaverbeke en Simonne Vermeylen willen met 'Praktijkboekstrategie' onder meer aantonen hoe belangrijk het is om op een zorgvuldige wijze om te gaan met de strategische dimensies van een onderneming. De drie Vlaamse hoogleraren zijn daarin bijzonder goed geslaagd. Het is een uitermate gedegen en praktisch boek en heel prettig geschreven.