Het gewenste einddoel kan je tussentijds bewaken door middel van een balanced scorecard. Aan de hand van ons strategisch plan product kijken wij met onze cliënten met behulp van onder meer een swot-analyse naar het bovenstaande proces en komen dan gezamenlijk tot een strategie die bij het bedrijf en de eigenaar-ondernemer past. Dat is belangrijk voor een mkb-ondernemer. Immers, de toekomst is niet wat ervan komt maar wat U ervan maakt.
Het boek 'Praktijkboek strategie' is hierbij een perfect hulpmiddel. In een theoretisch deel wordt het opzetten van een strategisch plan behandeld. Onder andere wordt stil gestaan bij een concurrentievoordeel. Waarin is jouw bedrijf beter dan de concurrentie en hoe denk je dit voordeel te behouden dan wel hoe wil je een concurrentievoordeel in de toekomst behalen. Het tweede deel van het boek bestaat uit een reeks werkbladen om handen en voeten te geven aan het opzetten van een strategisch plan.
Vooral het praktijkdeel spreekt mij zeer aan. Het bevat oefeningen waarmee wij onze clienten bewust kunnen maken van het belang van strategisch denken over hun bedrijf. Het boek leest prettig en is overzichtelijk. Hierdoor is het voor mijn dagelijks werk een praktisch en bruikbaar boek dat iedere mkb-accountant kan aanbevelen.