Wat gebeurt er nu werkelijk in ons hoofd bij reclameboodschappen of het waarnemen van producten? Wat prikkelt ons om te doen wat we doen? Het onderzoek van Martin Lindstrom geeft ons wat meer inzicht in hetgeen ons werkelijk drijft. Zo blijkt dat de verplichte waarschuwingen omtrent de gezondheidsrisico's op de tabaksproducten zelfs averechts werken. Tenminste bij de bestaande rokers, voor hen is deze miljoenen kostende campagne weggegooid geld. Natuurlijk komt het onderwerp seks in reclame aan bod. Hier geen verrassend resultaat; het werkt vaak. Het onderzoek is toegespitst op dat gedeelte van de hersenen dat actief wordt en de mens uiteindelijk aanzet tot actie. De auteur gebruikt hiervoor medische benamingen wat het lezen er niet makkelijker op maakt, maar ik vrees dat er geen andere benamingen voor bestaan. Het onderzoek is meer dan interessant om er achter te komen welke marketingactiviteiten welke effecten sorteren. Lindstrom presenteert de resultaten niet droog, maar staaft ze met sprekende en actuele voorbeelden. Naast het interessante onderwerp is 'Koop mij' prettig geschreven en blijft het boeien. Indien u nu denkt dat u na het lezen van dit boek de waarheid in handen heeft, moet ik u teleurstellen. Lindstrom geeft u meer inzicht op het gebied van de zogenaamde neuromarketing. Of dit nu direct toepasbaar is, betwijfel ik. Die doorvertaling laat de auteur aan u over. Zaken zullen in ieder geval niet meer zo vanzelfsprekend zijn. Ik raad de geïnteresseerden naast dit boek ook twee andere boeken aan over dit onderwerp. Als eerste het boek van Giep Franzen 'Motivatie'. Zie dit als een eerste kennismaking, hierin vindt u een overzicht van de ontwikkelingen op het gebied van de motivatietheorie in de laatste 150 jaar. Als tweede boek adviseer ik u het in 2007 verschenen boek van Ap Dijksterhuis aan: 'Het slimme onbewuste'. Dijksterhuis gaat meer in op de rol van ons onderbewustzijn, dat sterker blijkt te zijn dan het bewustzijn. Zondermeer herkenbaar ten opzichte van het onderzoek van Martin Lindstrom. Nu ik 'Koop mij' gelezen heb, bekruipt mij toch het gevoel dat de auteur niet het achterste van zijn tong heeft laten zien. Het kan zijn dat dit een commerciële oorzaak heeft, hij is tenslotte ook een veel gevraagd spreker. Ik zag de eerste aankondigingen al voorbijkomen waarbij de auteur onder andere de inhoud van dit boek zal gaan presenteren. De prijs voor deze bijeenkomsten bedraagt een veelvoud van het boek. Ik hoop in ieder geval dat de inhoud navenant is, anders wordt het een dure bijeenkomst of is dit wel een heel goedkoop boek.
Over Eric van Arendonk
Eric van Arendonk RM is docent Commerciële Economie bij de Hogeschool Utrecht (HU), auteur van Neuromarketing en zelfstandig marketingadviseur.