Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Bonus

Op de dag dat ik het boek 'Bonus' van Kilian Wawoe uitlas, maakte het CBS het volgende nieuws bekend: zo'n twintig procent van het inkomen van de mensen die in de bankensector werken, is 'bijzonder', zijnde vakantiegeld, tantièmes, gratificaties en winstdeling. Zouden zij die hiervoor verantwoordelijk zijn, het boek van Wawoe hebben gelezen? Je zou bijna denken van niet. De persoonlijke ervaringen van Kilian Wawoe, op fascinerende wijze beschreven, zijn immers een sterk pleidooi tegen individuele bonussen.

Eelke Pol | 10 januari 2011 | 3-4 minuten leestijd

'Bonus' is geschreven door een insider, iemand die zichzelf medeschuldig acht aan de excessen in de bankensector met alle (maatschappelijke) gevolgen van dien. Kilian Wawoe was als personeelsmanager werkzaam bij ABN AMRO en heeft, vanuit zijn functie, zelf meegewerkt aan de bonuscultuur. Op een zeer leesbare wijze en met oog voor detail, verhaalt hij over de manier waarop hij samen met een aantal collega's de 'bonuspot' verdeelt: 'Om te benadrukken dat het om een belangrijke bijeenkomst ging die we toch luchtig moesten opvatten, had ik voor de grap een foto bijgevoegd van de conferentie van Jalta. Op de voorkant van de map stonden de staatshoofden Roosevelt, Churchill en Stalin, die bezig waren Europa te verdelen. Wij gingen de bonuspot in Monaco verdelen. De collega's konden er wel om lachen. Er werd sowieso veel gelachen.'

Wawoe beschrijft in zijn boek hoe hij gedurende de afgelopen jaren meer en meer ging twijfelen over de manier waarop er binnen 'zijn' bank werd omgegaan met bonussen. Hij reflecteert op zijn promotieonderzoek dat zich richt op proactieve persoonlijkheid en de relatie tussen bonus en prestatie. De praktijk binnen ABN AMRO biedt hiervoor natuurlijk alle mogelijkheden. In die zin is dit boek een mooi voorbeeld van 'praktijktheorie' zoals mijn leermeester van de VU, prof. Dr. Miel Otto propageerde: gedegen theorie (promotieonderzoek) getoetst aan de praktijk van alledag. Maar Wawoe voegt daar meer aan toe: zijn persoonlijke ervaringen, zijn kwetsbaarheid en zijn maatschappelijk engagement. Wawoe schakelt soepel van macro en meso naar micro. Van de G8-top in Genua naar de Marokkaanse schoonmaakster Hadda. En van de tulpenmanie in 1623 tot de ervaringen van een vriend werkzaam in de zorg. Hierbij maakt Wawoe gebruik van een interessante stijlfiguur: hij brengt de bankencrisis en de astronomische getallen terug tot menselijke proporties: het krijgt een gezicht. Centraal daarbij staat wel de eigen worsteling van Kilian Wawoe: hij laat zich meetrekken in 'het systeem' en geeft daarbij eerlijk aan dat hij de bonus van € 25.000,- die hij zelf kreeg als volstrekt normaal beschouwde. Het boek van Kilian Wawoe doet een appel op de lezer: wat vindt u van de bankencrisis en vindt u de bonuscultuur binnen het bankwezen (maatschappelijk) aanvaardbaar? Hij helpt de lezer door aan het eind van het boek een fictieve rechtszaak te beschrijven. Verschillende dimensies van de tenlastelegging, de verdachten, de slachtoffers en het requisitoir beschrijft hij en dwingt de lezer tot stellingname. Misschien had Kilian Wawoe de lezer nog iets meer kunnen melden over zijn promotieonderzoek. Want welk gedrag, zowel van medewerkers als topmanagement, maakt een bank wel duurzaam succesvol? Her en der licht Wawoe wel een tipje van de sluier op, maar al snel verwijst hij naar zijn proefschrift. Dat is jammer en daar doet hij de lezer wat tekort. Maar zijn prettige manier van schrijven en de gekozen opbouw van het boek maken dat meer dan goed. De wetenschappelijke bevindingen van Wawoe en de conclusies die hij daaruit trekt, hebben inmiddels twee keer de Volkskrant gehaald. In zijn boek beschrijft hij hoe binnen 'zijn' bank werd gereageerd: paniekerig daar waar het ging om de uitstraling naar buiten toe, oorverdovend stil als het ging om de inhoudelijkheid. Dat verklaart wellicht ook het berichtje van het CBS over de twintig procent 'bijzondere beloning' in de bankensector. Overigens betrof dit nog het jaar 2009. Zou het boek van Kilian Wawoe bijdragen aan een lager percentage over 2010?

Over Eelke Pol
Drs. Eelke Pol MMC is senior adviseur bij Rijnconsult en bij dit adviesbureau verantwoordelijk voor het center of excellence HRM/Leiderschap. Hij werkte daarvoor als consultant en zakelijk coördinator bij GITP HRM/OrganisatieAdvies. Eelke Pol begon zijn loopbaan als vakbondsbestuurder bij het CNV.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden