OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
2
Recensies
Recensies van Managementboek zijn onafhankelijk en geverifieerd. Ze komen tot stand in direct contact met onze redactie.
11 resultaten
recensie
Personeelsmanagement
6 april 2016
Eelke Pol
3-4 minuten leestijd
Waarom de vlag ‘duurzaam hrm’ in de titel van dit boek? Dat is de vraag die auteur Peggy De Prins aan het begin van 12 sleutels voor duurzaam HRM terecht oproept. En overtuigend beantwoordt.
recensie
Verandermanagement
23 maart 2016
Eelke Pol
3-4 minuten leestijd
Het zijn maar cijfers van Maarten Schellekens heeft als ondertitel ‘innoveren met de nieuwe generatie medewerkers'. Het is dus niet zo gek dat dit boek leest als een TGV, passend bij de vaart en passie die jonge, nieuwe medewerkers meebrengen als zij in een organisatie starten.
recensie
Non-profit
22 juni 2012
Eelke Pol
'Dit boek komt voort uit dat academische veld en wil de belangrijkste managementopgaven voor publieke en semipublieke organisaties aan de orde stellen en van antwoorden voorzien. (..) Het boek heeft praktische ambities, maar geeft die vorm via academische ambachtelijkheid'. Een paar citaten afkomstig uit de inleiding van 'Handboek publiek management'. De publieke manager die dit boek van kaft tot kaft doorgrondt, weet het (weer): de uitdagingen waar hij/zij voor staat zijn fors. Met dit boek neemt deze manager stevige academische bagage tot zich en daarbij gelukkig ook praktische oplossingen op een breed vlak: van leiderschap tot het omgaan met media, en van samenwerking in publieke netwerken tot financieel management.
recensie
Organisatiekunde
24 april 2012
Eelke Pol
3-4 minuten leestijd
Een voorwoord van performance-goeroe dr. André de Waal, praktijkcasussen van o.a. KPN, Interpolis en Douwe Egberts en een mooie ondertitel: Hoe je jezelf, je team en organisatie leert excelleren. Kortom, alle ingrediënten voor een goed boek zijn aanwezig. 'Verandering begint bij jezelf', is één van de eerste opvallende zinsnedes in 'High performance 3.0'.
recensie
Strategisch management
13 april 2012
Eelke Pol
3-4 minuten leestijd
'Het groot strategieboek is een gids in het traject van strategiebepaling, maar mag niet verworden tot standaardreceptuur'. Een zin uit de inleiding van 'Het groot strategieboek' die een mooie karakterisering is van het door Berenschot uitgebrachte boek. Ervaringen van Berenschot-adviseurs met het ingewikkelde, maar boeiende proces van strategievorming hebben geleid tot, inderdaad, een gids voor bestuurders, managers en adviseurs. Een complete gids, bijzonder mooi vormgegeven en daarmee uitnodigend om mee op reis te gaan.
recensie
Algemeen management
10 augustus 2011
Eelke Pol
4-6 minuten leestijd
Een nieuw boek van Dave Ulrich roept verwachtingen op. Tegelijkertijd maakt een dergelijke 'coproductie vanuit familieverband' enigszins achterdochtig: moet Wendy Ulrich worden gelanceerd? Winnen de verwachtingen het van de achterdocht? De uitkomst is een gelijkspel: in potentie is 'Het waarom van werk' een mooi boek, maar in de uitwerking is het onvoldoende overtuigend.
recensie
Personeelsmanagement
27 april 2011
Eelke Pol
3-4 minuten leestijd
Werkdruk is een fenomeen dat een ieder kent. De koppeling naar de sjoelbak zal echter door niemand worden gemaakt. Herstel, vrijwel niemand. Maarten de Winter heeft op een creatieve manier de sjoelbak als metafoor gebruikt in zijn onlangs verschenen boek. Zijn analyse van werkdruk en alles wat daar mee samenhangt, is doorwrocht. Zijn oplossingen zijn eigenzinnig; dat kan niet anders als je boek 'Het sjoelbaksyndroom' heet...
recensie
Advisering
8 maart 2011
Eelke Pol
'Leren adviseren – het belang van echt vakmanschap' is een boek waarvan de titel de lading uitstekend dekt. Adviseren draait om vakmanschap, is de kern van het boek. En dat vakmanschap moet worden geleerd en continu worden bijgehouden, is de aansluitende boodschap. Léon de Caluwé en Elsbeth Reitsma onderbouwen hun kernboodschap op diverse (wetenschappelijke) manieren en dwingen de lezer om als het ware in de spiegel te kijken: hoe geef ík vorm aan het organisatieadviesvak (perspectief opdrachtnemer) en hoe maak ík optimaal gebruik van een organisatieadviseur (perspectief opdrachtgever).
recensie
Verandermanagement
17 januari 2011
Eelke Pol
2-3 minuten leestijd
'Mensen veranderen' is een intrigerende titel. Wie worstelt er niet met de (ir)rationaliteit van mensen om je heen? En misschien met die van jezelf? Yvonne Burger, Léon de Caluwé en Paul Jansen geven antwoord op deze vragen. 'Mensen veranderen' is een boek dat als naslagwerk eigenlijk niet mag ontbreken in de boekenkast van hen die zich professioneel bezighouden met mensen in organisaties.
recensie
Economie
10 januari 2011
Eelke Pol
3-4 minuten leestijd
Op de dag dat ik het boek 'Bonus' van Kilian Wawoe uitlas, maakte het CBS het volgende nieuws bekend: zo'n twintig procent van het inkomen van de mensen die in de bankensector werken, is 'bijzonder', zijnde vakantiegeld, tantièmes, gratificaties en winstdeling. Zouden zij die hiervoor verantwoordelijk zijn, het boek van Wawoe hebben gelezen? Je zou bijna denken van niet. De persoonlijke ervaringen van Kilian Wawoe, op fascinerende wijze beschreven, zijn immers een sterk pleidooi tegen individuele bonussen.
recensie
Personeelsmanagement
28 oktober 2010
Eelke Pol
3-4 minuten leestijd
De afgelopen tijd is er veel aandacht voor het thema 'generatiemanagement'. Diverse artikelen, maar ook boeken, zijn op dit vlak al verschenen. De aandacht gaat echter vrijwel altijd uit naar de kenmerken en achtergronden van een specifieke generatie, in het bijzonder de jongste generatie. Veel minder aandacht is er voor de verschillende generaties. Daarom trok het boekje met de grappige titel 'Verenigde generaties' van Joren de Koning en Esmee Vonk direct mijn aandacht. Het boekje geeft een aardig overzicht van de generaties die momenteel zijn aan te treffen op de werkvloer, alsmede eerste aanzetten voor samenwerking tussen de generaties.