Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

High Performance 3.0

Een voorwoord van performance-goeroe dr. André de Waal, praktijkcasussen van o.a. KPN, Interpolis en Douwe Egberts en een mooie ondertitel: Hoe je jezelf, je team en organisatie leert excelleren. Kortom, alle ingrediënten voor een goed boek zijn aanwezig. 'Verandering begint bij jezelf', is één van de eerste opvallende zinsnedes in 'High performance 3.0'. Auteur Peter Stoppelenburg is consequent en daarmee geloofwaardig: hij beschrijft eigen ervaringen, trekt lessen en laat zien dat hij daadwerkelijk verandert. Zijn boek is vooral een aansporing voor de lezer om de lat in de eigen organisatie (nog) hoger te leggen.

Eelke Pol | 24 april 2012

Het gedachtegoed van de high performance organisaties (HPO) stamt af van dr. André de Waal. Met name in het vorige decennium heeft De Waal het concept stevig neergezet. Verheugend is het daarom dat Peter Stoppelenburg het HPO-concept op een eigen wijze vertaald heeft en daarmee laat zien dat HPO een eigen, persoonlijke invulling kan hebben. Stoppelenburg, binnen Essent verantwoordelijk voor de transformatie naar een HPO, heeft een praktisch, goed lezend boek geschreven. Hij is bij vlagen eigenzinnig, bijvoorbeeld daar waar hij een eigen definitie geeft van een HPO: 'een High Performance Organisatie 3.0 vindt zichzelf keer op keer opnieuw uit om meer business en persoonlijke groei te bewerkstelligen'. Daarmee neemt hij wat afstand van De Waal, die de kwalificatie HPO vooral koppelt aan het presteren van een organisatie ten opzichte van concullega-organisaties. De kracht van Stoppelenburg is dat hij het 'wat' van de HPO-organisatie koppelt aan het 'hoe'. Aan de hand van een 8-tal aspecten maakt Stoppelenburg concreet wat een HPO-organisatie, in zijn ogen, is en hoe je dat realiseert. Met nadruk schrijf ik 'in zijn ogen', omdat Stoppelenburg de lezer nadrukkelijk uitnodigt om zelf de eigen invulling te kiezen. Dit laatste past bij de visie van Stoppelenburg op HPO 3.0, waarbij mensen betrokken en geïnspireerd raken en met elkaar zaken verbeteren en creëren. De 8-tal aspecten van HPO worden op een aanstekelijk enthousiaste manier beschreven, met behulp van veel voorbeelden,werkvormen etc. De aspecten kennen een brede variëteit: van Klantbeleving tot aan Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen, van Innovatie tot aan Vloeiende Processen. Voor mij sprong het aspect en hoofdstuk Faciliterend Leiderschap eruit. Stoppelenburg slaagt er in dit hoofdstuk erg goed in om zijn eigen ervaringen te projecteren op het concept van HPO. Hij beschrijft bijvoorbeeld mooi hoe hij in zijn eerste leidinggevende functie een directieve leiderschapsstijl liet zien. 'Failure is not an option', was zijn motto, dat hij zelfs bij zijn vertrek op een muismat voor zijn medewerkers liet afdrukken. Stoppelenburg noemt directief leiderschap een voorbeeld van High Performance 1.0. Hij beschrijft zijn eigen 'reis' verder door aan te geven dat in zijn volgende functie hij de stap maakte naar kaderscheppend leiderschap, een voorbeeld van High Performance 2.0. In zijn huidige baan ervaart Stoppelenburg het faciliterend leiderschap, waarbij persoonlijke groei van medewerkers centraal komt te staan. Daarbij is het overigens jammer dat medewerkers niet aan het woord worden gelaten. Juist bij faciliterend leiderschap zijn het immers de medewerkers die bepalen of zij daadwerkelijk in hun ontwikkeling worden gefaciliteerd. Zo zou ik graag willen weten op welke wijze de medewerkers van het Shared Service Centre, die passie en beleving voor de klant ervaren zoals genoemd staat in het boek. Het boek 'High Performance 3.0' ademt een enthousiaste, positieve 'can do'-mentaliteit uit. Dat werkt, ik gaf het al eerder aan, aanstekelijk. Als lezer word je meegenomen in de energie die Stoppelenburg in zijn boek gestopt heeft en dat is een groot compliment voor de auteur. Omdat het boek zoveel verschillende invalshoeken heeft, is er altijd wel een aanknopingspunt om mee aan de slag te gaan in de eigen organisatie. Het boek is gelardeerd met praktijkverhalen die, zonder uitzondering, bij de diverse organisaties hebben geleid tot succes. Dat is plezierig om te lezen, maar maakt tegelijkertijd ook nieuwsgierig en een tikkeltje achterdochtig. De maakbaarheid die het boek her en der uitstraalt, zal in de praktijk zonder enige twijfel soms ook tegenvallen: welke hobbels zijn er overwonnen, waar zit de weerstand en hoe ga je daar mee om? Deze aanvullingen zouden het boek nog krachtiger maken. Misschien in een volgende druk, want het lijkt mij dat dit boek de weg naar de lezer de komende tijd goed zal vinden.

Over Eelke Pol
Drs. Eelke Pol MMC is senior adviseur bij Rijnconsult en bij dit adviesbureau verantwoordelijk voor het center of excellence HRM/Leiderschap. Hij werkte daarvoor als consultant en zakelijk coördinator bij GITP HRM/OrganisatieAdvies. Eelke Pol begon zijn loopbaan als vakbondsbestuurder bij het CNV.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden