De auteur is er knap in geslaagd om externe ontwikkelingen en de maatschappelijke onderstroom te koppelen aan de wijze waarop organisaties nu nog vaak zijn ingericht. Dat dit vaak botst met verwachtingen die de generatie Y heeft van werk, wordt door Maarten Schellekens overtuigend aangetoond.
Het zijn maar cijfers is ingedeeld in drie delen. Deel 1 beschrijft de manier waarop organisaties nu zijn gericht, onder de titel ‘Ons werkend leven’. Met prikkelende titels als ‘efficiëntiejunks’ en ‘controletouwtjes’ wordt in een hoog tempo de lezer een spiegel voorgehouden over alle aspecten die te maken hebben met werk anno nu: van de keerzijde en de valkuilen van het sturen op efficiency tot aan de onzin van functiebeschrijvingen, van het belang van menselijke dienstverlening tot aan de waarde van een optimaal werkend (digitaal) communicatiesysteem voor een netwerkorganisatie. Via allerlei voorbeelden wordt geïllustreerd dat de manier waarop organisaties nu nog vaak zijn ingericht, niet meer past bij datgene wat nu nodig is. Laat staan past bij verwachtingen en kwaliteiten van de nieuwe generatie medewerkers. En er volgen verrassende suggesties: wat te denken van de suggestie om af te stappen van variabele beloning en bonussen, maar elke medewerker in een organisatie te verplichten om een gedeelte van het salaris weg te geven aan een collega…
Deel 2 verklaart de manier waarop onze organisaties zijn ingericht en de manier waarop wij in onze samenleving omgaan met aspecten in en om het werk. Maarten Schellekens laat zien goed op de hoogte te zijn: hij besteedt aandacht aan de rol die de secularisering speelt in de manier waarop wij tegen werk aan zijn gaan kijken. En legt bijvoorbeeld op een eenvoudige wijze uit wat de invloed is van de werking van ons geldsysteem en in welke mate geld wel maar vooral ook niet impact heeft op ons geluk. Deze aspecten staan wellicht wat verder af van de manier waarop wij onze organisaties inrichten, maar zet wel aan het denken. En aan het denken zetten is, zo schat ik in, de belangrijkste missie van de auteur.
Deel 3 ten slotte eindigt met 7 eisen die de nieuwe generatie eist aan werk. Maarten Schellekens beschrijft deze eisen steeds vanuit het perspectief van ‘het oude loslaten’ en ‘naar het nieuwe ontwikkelen’. Zo werkt hij bijvoorbeeld de beweging ‘van piramides naar communities’ uit, maar ook de beweging ‘van overlegstructuur naar communicatieplafond’. Dat doet hij creatief, met concrete voorbeelden. Soms niet altijd even haalbaar(bijvoorbeeld als hij oppert om misschien ook concurrenten tot een communitiy toe te laten), maar altijd creatief (korte filmpjes en infographics benutten) en zeker idealistisch (geen managers meer, maar coaches die mensen helpen in hun werk).
Het zijn maar cijfers is een verrassend, prikkelend boek. Een boek dat na een avondje op de bank inspiratie geeft om anders aan te kijken tegen organisaties en werk en stimuleert om daar de volgende dag mee aan de slag te gaan. Een boek dat past in de stroming van Reinventing organizations van Laloux en Verdraaide organisaties van Wouter Hart, maar dan in de vorm van een TGV.
drs. Eelke Pol MMC is auteur van het boek Strategisch HRM en TRUST, het slimme zusje van SMART. Hij werkte als organisatieadviseur bij GITP en Rijnconsult en is nu werkzaam als Hoofd HR Advies en Beleid bij Philadelphia Zorg. Hij verzorgt trainingen voor De Baak en HR Academy en is verbonden aan de MBA van Hogeschool Windesheim. Bezoek ook zijn website.
Over Eelke Pol
Eelke Pol is een ervaren hrm-adviseur en momenteel werkzaam als manager Mensen, Middelen en Ondersteuning bij de Algemene Rekenkamer in Den Haag. In het verleden adviseerde Eelke als hrm-consultant zowel de overheid als profit- en non-profitorganisaties. Daarnaast wordt hij regelmatig gevraagd als trainer, spreker en docent bij verschillende opleidingen.