Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Brein@work

In dit zeer fraai vormgegeven boek krijgt de lezer in korte hoofdstukken van diverse deskundigen de belangrijkste inzichten over breinleren voorgeschoteld. 'Brein@work' voorziet in een groeiende behoefte om meer kennis te vergaren over ons belangrijkste orgaan: de hersenen. Het is zeer compleet en zowel voor de beginnende breinlerende als de meer ervaren lezer een prachtig boek om door te werken.

Peter de Roode | 24 december 2010

In de afgelopen vijf jaar zijn er talloze boeken verschenen over ons mysterieuze brein. Wat moeten mensen daar nu mee als niet-neuroloog? Veel, zo weten we nu. Onderzoek van het brein met behulp van f-MRI scans geeft inzichten bloot die zelfs het bestaan van God in twijfel kunnen trekken. Het brein als een bron van een oneindige zoektocht. In Brein@work helpen de auteurs de lezer door eerst een ordening aan te brengen in dit enorme vakgebied. En daar zijn ze met verve in geslaagd. Het geheel is zeer overzichtelijk geordend waardoor de lezer zelf kan gaan 'shoppen'. Waarmee meteen is aangegeven dat het boek niet van voor naar achter door gelezen hoeft te worden. Een meerwaarde van dit boek ontstaat door de interviews die de auteurs hebben afgenomen onder de diverse deskundigen. Ze zijn prettig leesbaar en geven kernachtig de essentie weer van een bepaalde breindeskundige. Zo interviewen Van Dinteren en Lazeron onder andere de neuroloog Margriet Sitskoorn, bekend van boeken als 'Het maakbare brein' en 'Lang leve de hersenen'. Wat mij opviel is dat ik, ondanks dat ik de boeken kende, geen moment iets had van: 'weet ik al, schiet maar op'. Omdat deze materie namelijk zo'n hoge informatiedichtheid bevat, is het op geen moment storend dat je dingen voor een tweede keer onder ogen krijgt. Professionals van uiteenlopende pluimage zullen het nodige van hun gading vinden in dit ruim 400 pagina's tellende boek. Psychologen, HRM-specialisten, multimediadeskundigen en natuurlijk leerdeskundigen. Interessante leervragen die niet alleen voor het onderwijs maar voor alle organisaties actueel zijn, zijn onder meer de volgende: Hoe kunnen talenten van mensen versneld tot groei en ontwikkeling gebracht worden? En: In welke mate is stress bevorderend dan wel blokkerend voor het leren? Een tot de verbeelding sprekend artikel is dat van Cora Smit en haar collega's over gedragsverandering. De auteurs stellen daarin dat gedragsverandering in feite in veertig dagen gerealiseerd kan worden. Dat heeft natuurlijk veel voeten in de aarde voor een coach. Waar nu op te letten en hoe dat te begeleiden? De auteurs komen tot duidelijke adviezen. Wat natuurlijk niet mocht ontbreken in dit boek, zijn de twee mindsets die mensen hebben, de twee voorkeursdenkstijlen. Mooi te zien dat de auteurs hier een van de grootste deskundigen op dit terrein, Carol Dweck, hebben weten te strikken voor een interview. De lezer krijgt heel duidelijk uitgelegd wat de betekenis is van het hebben van een vaste (fixed) mindset en een groeiende (growth) mindset. Naar mijn mening een zeer wezenlijk onderscheid dat niet alleen 'verraadt' hoe mensen tegen dingen aankijken, maar illustreert hoe zelfs organisaties denken en handelen. De strekking van dit verhaal is dat mensen die geloven dat hun basiskwaliteiten vastliggen, meer moeite hebben met lastige situaties. Gelet op het enorme aantal veranderingen dat in de nabije toekomst op organisaties afkomt geen verkeerd inzicht hoe de eigen medewerkers daar naar kijken. Het brein als belangrijk onderdeel van organisatieontwikkeling!

Over Peter de Roode

Drs. Peter de Roode is zelfstandig adviseur en trainer. Hij ondersteunt organisaties bij het invoeren van grootschalige veranderingen waarbij gedragsverandering centraal staat. 

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden