Storytelling als instrument bewerkstelligt resultaten waar geen enkel ander middel aan kan tippen: het zet mensen in beweging, biedt perspectief en verheldert in een keer aanschouwelijk waar een lezingencyclus met gehaaide gadgets faalt. Aan de hand van eigen ervaringen met verandermanagement, training en onderzoek laten de auteurs, zien hoe dat moet.
Organisatieverhalen worden gevormd uit authentieke, in de organisatie of trainingsgroep levende elementen. Soms zijn ze al kant en klaar, in andere gevallen - bijvoorbeeld om een doelstelling van een veranderingsproces helder te krijgen - worden ze in samenwerking met de betrokkenen samengesteld.
Negen praktijkcases belichten ieder een andere invalshoek en zijn overzichtelijk ingedeeld in de drie categorieën uitvoerders waarnaar de subtitel verwijst. Een prachtig exemplaar is het 'springboard'-verhaal van Steven Denning, die voor de taak stond om de Wereldbank te veranderen in een kennisdelende organisatie. Het korte, waargebeurde verhaal van één malariabestrijder in donker Afrika verwarmde het hart en scherpte het verstand van medewerkers die tot dan toe niet vooruit te branden waren.
Een goed duikplankverhaal tilt de betrokkenen naar een ander begripsniveau, waardoor ze niet meer vragen waarom een verander- of leerproces nodig is, maar hoe het gerealiseerd kan worden. Het maakt concreet wat abstract is en het daagt tegelijkertijd uit. Veel marketing- en communicatieprofessionals zullen overigens bij het lezen een aha-erlebnis hebben en merken dat ze veel van deze technieken al toepassen. Dat is sowieso al een opsteker, nu krijgen ze bovendien de tools om hun intuïtieve aanpak bewust en systematisch uit te bouwen.
Het 'Storytelling handboek' is openhartig en toegankelijk geschreven. De auteurs schromen niet te schrijven over hun eigen vallen en opstaan en daardoor levert dit boek een eigen verhaal dat enthousiasmeert en dat de lezer naar een ander begripsniveau tilt.