Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
,

Storytelling handboek

Organisatieverhalen voor managers, trainers en onderzoekers

Paperback Nederlands 2009 9789047300793
Verkooppositie 3749Hoogste positie: 121
Verwachte levertijd ongeveer 2 werkdagen

Samenvatting

Organisaties, projectteams en trainingsgroepen zitten vol verhalen. Die geven prachtig inzicht in wat mensen bezighoudt en hoe zij zin geven aan wat ze doen. Bovendien zijn zulke verhalen van onschatbare waarde om mensen te stimuleren, om betekenis en richting te geven, emoties op te roepen of concreet te maken wat abstract is. Wie persoonlijke en authentieke organisatieverhalen durft te vertellen of gevoelig is voor de verhalen van anderen, kan verander- en leerprocessen stevig in gang zetten, ondersteunen, monitoren en evalueren. En wie organisatieverhalen voor onderzoek gebruikt, krijgt een schat aan informatie boven tafel.

'Storytelling handboek' laat aan de hand van negen authentieke cases zien hoe managers, trainers en onderzoekers zelf met organisatieverhalen en storytelling aan de slag kunnen gaan. Bijvoorbeeld om:
- Verander- en leerdoelen betekenis en richting te geven;
- een training een vliegende start te geven;
- draagvlak te creëren voor een project;
- management en medewerkers in een fusietraject te verbinden;
- inzicht te krijgen in de cultuur van een organisatie.

Specificaties

ISBN13:9789047300793
Taal:Nederlands
Bindwijze:paperback
Aantal pagina's:208
Druk:2
Verschijningsdatum:20-8-2008
Hoofdrubriek:Algemeen management

Expertrecensies (2)

Storytelling handboek
Esmée Detmers | 24 mei 2013
Corporate stories worden voor pr-doeleinden door of voor de top gemaakt, organisatieverhalen worden daarentegen gevormd uit ervaringen en visie van binnenuit. Mits kundig gehanteerd, kunnen ze richting geven, binden, enthousiasmeren en onthullen, dat betogen Suzanne Tesselaar en Annet Scheringa in hun 'Storytelling handboek - Organisatieverhalen voor managers, trainers en onderzoekers'.
Lees verder
Storytelling handboek
Loes Dekker | 16 februari 2009
In het Arabische sprookje van 1001 nacht redt een vrouw zich het vege lijf door het vertellen van verhalen. In de Decamerone, een Italiaanse vertelling uit de veertiende eeuw, verbeidt een groepje jonge mensen dat is gevlucht voor de pest de tijd door elkaar verhalen te vertellen. Bedenk daarbij dat deze twee vertellingen zelf al honderden jaren overleven en het is duidelijk: de kracht van verhalen is enorm. Twee organisatieadviseurs, Suzanne Tesselaar en Annet Scheringa, hebben ervaren dat ook organisaties met deze kracht hun voordeel kunnen doen. Zij schreven onder de titel 'Storytelling handboek' een boek voor het gebruik van organisatieverhalen voor managers, trainers en onderzoekers. Een vernieuwend en prikkelend boek.
Lees verder

Lezersrecensies

3.7 van de 5
7 stemmen
1
4
1
1
0

Geef uw waardering

Zeer goed Goed Voldoende Matig Slecht

Over Suzanne Tesselaar

Suzanne Tesselaar is pionier op het gebied van storytelling. Ze begeleidt organisaties, politici, overheden en gemeenschappen bij veranderingen en geeft les op diverse universiteiten en hogescholen in binnen- en buitenland, in sectoren als maatschappelijk werk, cultuur, organisatie & management, changemanagement, journalistiek en communicatie(wetenschappen).

Andere boeken door Suzanne Tesselaar

Over Annet Scheringa

Annet Scheringa is eigenaar van TheStoryConnection, expert in business storytelling ern co-auteur van Storytelling Handboek (2008), Storypower (2013) en Eerlijk verhaal... (2018). Veranderen zonder de verbinding met elkaar te verliezen - dat is haar betekenis voor organisaties.

Andere boeken door Annet Scheringa

Inhoudsopgave

Deel 1 Organisatieverhalen en storytelling

1 De vvv van organisatieverhalen
1.1 Organisatieverhalen: de brug tussen de formele en de informele organisatie
1.2 Wat zijn verhalen?
1.3 Wat zijn organisatieverhalen?
1.4 Wat doen organisatieverhalen?
1.5 De dynamiek van verhalen: vertellen, vangen en vormen
1.5.1 Verhalen vertellen
1.5.2 Verhalen vangen
1.5.3 Verhalen vormen
1.6 Soorten organisatieverhalen

2 Organisatieverhalen aan het werk
2.1 Verhalen verbinden en zetten in gang: de verhalen van projectteam Portal (case 1)
2.2 De waarde van verhalen
2.2.1 Verhalen bieden context, betekenis en zin
2.2.2 Verhalen verbinden
2.2.3 Verhalen zetten aan tot actie en geven richting
2.2.4 Verhalen maken abstracte informatie concreet
2.2.5 Verhalen geven inzicht
2.2.6 Verhalen framen
2.3 Verhaalgevoeligheid en narratief klimaat
2.4 Verhalen verspreiden: een verhaal als epidemie

Samenvatting deel 1

Deel 2 Organisatieverhalen voor managers

1 Inleiding
2 Verhalen verbinden: het verhaal van kus (case 2)
3 Verhalen dagen uit en zetten in beweging: het verhaal van STING (case 3)
4 Verhalen identificeren en geven betekenis: het verhaal van de Amarantis Onderwijsgroep (case 4)
5 Handleiding voor de manager
5.1 Storytelling in verandertrajecten
5.2 Strategie: verhalen in alle fasen van een verandertraject
5.2.1 Visie bepalen
5.2.2 Aanjagen
5.2.3 Signaleren en sonderen
5.2.4 Betekenis geven
5.2.5 Presenteren
5.2.6 Analyseren
5.2.7 Relecteren
5.2.8 Evalueren
5.2.9 Afronden

Deel 3 Organisatieverhalen voor trainers

1 Inleiding
2 Verhalen verbinden en zetten in beweging: Een vliegende start voor Projectmanagement (case 5)
3 Verhalen verhelderen en geven betekenis: Leerdoelen van abstract naar concreet (case 6)
4 Verhalen zetten het zingevingsproces in gang: Lege magen, volle hoofden (case 7)
5 Handleiding voor de trainer
5.1 De kracht van storytelling in het leerproces
5.2 Verhalen vertellen
5.2.1 Op verhaal komen
5.2.2 Verhaal, casestudy, anekdote en metafoor
5.2.3 Hoe vertelt u een verhaal goed?
5.2.4 Verhalen vertellen en emotie
5.3 Verhalen vangen
5.3.1 Drie manieren om verhalen te stimuleren
5.3.2 Omgaan met verhalen die u hoort
5.4 Verhalen vormen
5.4.1 Voorbeelden van gevormde verhalen
5.4.2 Hoe kunt u een verhaal vormen?

Deel 4 Organisatieverhalen voor onderzoekers

1 Inleiding
2 Verhalen geven inzicht: de verhalen van ckc (case 8)
3 Spelen met kennis: het estafetteverhaal (case 9)
4 Handleiding voor de onderzoeker
4.1 Onderzoeken met storytelling
4.2 De startfase
4.3 Het veldwerk
4.4 Gegevens verwerken
4.4.1 Selecteren en anonimiseren
4.4.2 Organiseren
4.4.3 Categoriseren
4.4.4 Redigeren
4.4.5 Interpreteren
4.5 Rapporteren
4.6 Reflecteren

Factsheets
Factsheet 1: Verhalen en organisatieverhalen
Factsheet 2: Verhaalgevoeligheid en narratief klimaat
Factsheet 3: Vertellen van verhalen
Factsheet 4: Vangen van verhalen
Factsheet 5: Vormen van verhalen

Epiloog
Literatuur
Noten
Verhaalregister
Over de auteurs

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Storytelling handboek