Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Verbaal Meesterschap

Wie wil het niet? Dat je gehoord wordt bij een presentatie. Dat er echt naar je geluisterd wordt in een vergadering. Dat de mensen voor wie je spreekt aan je lippen hangen. Niet voor een paar minuten, maar voor uren.

Peter Streefkerk | 4 april 2014 | 4-6 minuten leestijd

Remco Claassen, auteur van het boek ‘Verbaal Meesterschap’, flikt dat zelf keer op keer. Begenadigd spreker en performer als hij is. Scoort bij elke training die hij verzorgt ruim boven de 9. Een bizar goede score. Hoe hij dat voor elkaar krijgt, beschrijft hij open en eerlijk in dit boek. Een uniek boek omdat het gaat over zijn eigen wijze van communiceren. Een wijze die hij deelt met de lezer die daarvoor openstaat.

Als je Remco Claassen nog nooit hebt zien spreken, zal zijn schrijfstijl in het begin enigszins bijzonder overkomen. Remco schrijft namelijk zoals hij spreekt. Helder, no nonsense en met veel concrete voorbeelden. Dat zal voor sommige mensen wennen zijn. Daarom misschien een vreemde tip aan het begin van een boekrecensie. Bekijk eerst eens een van de vele video’s op het internet waarin hij optreedt. Begin daarna pas aan het boek. Het vergemakkelijkt het gewenningsproces en je weet gelijk wat je tot nu toe hebt gemist aan de spreker Remco Claassen.

De samenvattingen aan het eind van ieder hoofdstuk zijn prettig. Natuurlijk, ieder gerespecteerd managementboek heeft een vorm van samenvatting per hoofdstuk. Zo ook dit boek en ze zijn redelijk uitgebreid. Na de samenvatting volgt echter in ieder hoofdstuk een hele korte samenvatting van de vorige hoofdstukken. In gedachte het adagium ‘de kracht van communicatie zit in de herhaling’ lees je aan het eind van ieder hoofdstuk weer wat Remco Claassen eerder heeft geschreven. Tot de boodschap op de een of andere wonderlijke manier tussen je oren zit. Geen toeval dat dit ook een van de technieken is die in dit boek wordt toegelicht.

Communicatie in het zakelijk leven moet resultaat opleveren. Anders hoef je er niet aan te beginnen. Natuurlijk zijn er mensen die alleen maar communiceren om het communiceren zelf. Zogezegd de ruimte en de tijd volkletsen zonder dat dit enig resultaat oplevert. Als jij ook zo’n communicator bent, zal dit boek waarschijnlijk niet aan je besteed zijn. Of misschien juist wel. Communicatie moet als doel hebben dat degene met wie je communiceert iets gaat doen, iets gaat laten of iets nooit meer zal vergeten. Simpeler kan Remco Claassen het niet vertellen en dat doet hij ook niet. Tot ‘vervelens’ toe herhaalt hij deze simpele boodschap en geeft je de gereedschappen om de drie genoemde doelstellingen te realiseren. 

Zoals iedereen weet is goed communiceren een kunst op zich. Waarom het de ene keer goed gaat en de andere keer niet? De meeste mensen weten het niet eens. In het eerste deel van het boek legt Remco Claassen uit hoe dat komt. Hij beschrijft uitgebreid vier ingebakken valkuilen die wij mensen hebben en waar we heel vaak in tuimelen. Het aha-gevoel overvalt je vanaf hoofdstuk 1 als hij begint te strooien met op het eerste gezicht vreemde begrippen als de hyperbutler en de rode bloemkool. Wees niet bang. Claassen legt aan de hand van praktijkvoorbeelden uit waar de valkuilen zijn en hoe je er weer uit kunt kruipen. Geloof het of niet, de bloemkool krijgt voor iedere lezer vanaf nu een geheel andere betekenis dan groente. Al was het alleen maar door het toevoegsel rood.

Met het eerste deel legt Remco Claasen het fundament voor een betere communicatie in tweede deel. De uitwerking vindt plaats in acht hoofdstukken die ieder voor zich een ander onderwerp van verbaal meesterschap behandelen. Denk nu niet na het lezen van het vijfde hoofdstuk dat je er al bent en aan de slag kunt. Nee, je hebt echt alle acht hoofdstukken nodig om de impact op je publiek te krijgen die je wenst.

Wat zou de wereld zijn zonder een lach. Remco Claassen verwerkt de grappen naadloos en vakkundig in zijn schrijf- en presentatiestijl En ja, ook humor is een van de technieken die je kunt gebruiken om mensen blijvend te boeien. Wees echter niet bang dat je je eerst moet ontwikkelen tot een cabaratier of moppentapper van het niveau Youp van ’t Hek. Als performer wordt Remco Claassen zelf omschreven als een kruising tussen Dr. Stephen R. Covey en cabaretier Hans Teeuwen. Het zijn toch niet de minst uiteenlopende publiekstrekkers. Pas er dus voor op als je zijn boek in het openbaar gaat lezen want die cabareteske annekedotes (zoals hij ze zelf noemt) komen keer op keer terug. Het kan zo maar gebeuren dat je regelmatig spontaan in de lach schiet bij de grappige maar wel reële voorbeelden.

‘Verbaal Meesterschap’ zal je intrigeren als je van nature al interesse hebt voor het onderwerp communicatie. Bij het lezen krab je je regelmatig achter je oren wanneer uiteen wordt gezet waarom iets niet werkt in de communicatie tussen jou en je publiek (ook al is dat maar één persoon). Waarom ben ik daar zelf niet achter gekomen?, vraag je je soms af. Hou dan één ding voor ogen, je bent de enige niet. ‘If you can't explain it simply, you don't understand it well enough’ zei Albert Einstein ooit. Remco Claassen beheerst de kunst van het simplisme tot in de perfectie. Hij weet waarover hij het heeft en heeft er niet voor niets uitgebreid onderzoek naar gedaan. Je hoort het hem allemaal zeggen en nog mooier, je ziet het hem doen op YouTube.

Zo gezegd, een multimediale aanpak die de roep versterkt om een e-Book versie uit te geven. Wel nog één welgemeend advies tot slot. Probeer niet alle stappen uit het boek in één keer toe te passen. Leren doe je met vallen en opstaan en met kleine stappen. Het boek bestaat niet voor niets uit twaalf verschillende en elkaar aanvullende hoofdstukken.

Over Peter Streefkerk

Peter Streefkerk is eigenaar van Respect Inkoopconsultancy. Hij is actief met interim-management, advisering, projectmanagement, training en coaching op het gebied van contractmanagement en inkoop. Hij is auteur van boeken over contractmanagement en inkopen. Met Octavia Siertsema maakt bij een podcast over aanbesteden.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden