Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Het strategieboek. Een leidraad voor het succesvol doorlopen van het proces van strategievorming

'Het strategieboek', dat gepresenteerd wordt als een vervolg op het bekende 'Managementmodellenboek', wil de lastige materie van strategievorming terugbrengen tot een aantal basics. De auteurs schetsen een aantal dilemma's en valkuilen en stellen hier een overzichtelijk model met heldere praktijkvoorbeelden, hulpmiddelen en een illustratieve casus tegenover. De auteurs werken als consultant bij Berenschot.

Bert Peene | 23 september 2002 | 2-3 minuten leestijd

Je zou 'Het Strategieboek' een verwaand boek kunnen noemen. Welke schrijver waagt het immers na een kleine dertig pagina's twee deskundigen aan het woord te laten die alvast een uitermate positief oordeel over het boek uitspreken, terwijl het verhaal over strategievorming nog moet beginnen. 'Het is een toegankelijk, helder en praktisch boek geworden,' meent Joep Bolweg van de Vrije Universiteit en professor Henk Volberda (Erasmus Universiteit) laat zich nog uitbundiger citeren: 'Het boek slaagt erin de bestaande wetenschappelijke theorieën voor managers en adviseurs bondig samen te vatten en te vertalen naar bruikbare handvatten voor de praktijk.'

Toch zou ik de kwalificatie 'verwaand' niet graag voor mijn rekening nemen, want de loftuitingen van beide hooggeleerde heren worden in de hoofdstukken die volgen, meer dan waargemaakt. De auteurs presenteren hun boek als een leidraad voor het succesvol doorlopen van het proces van strategievorming en implementatie, een kluif waarop menige ondernemer al zijn tanden heeft stuk gebeten. Strategie is immers een weerbarstige materie. Vooral het haast oneindig aantal modellen en instrumenten die in de loop der jaren ontwikkeld zijn, en die hun waarde ook allemaal wel bewezen hebben, maken het bijzonder lastig greep op dat proces te krijgen. Daarom hebben de auteurs voor het gemak een beperkt aantal modellen en instrumenten geselecteerd. Zonder wetenschappelijke verantwoording, maar gebaseerd op praktijkervaringen. In het kader van de gebruikswaarde is dat mooi meegenomen.

Het boek is opgebouwd uit drie delen, waarvan het tweede deel het belangrijkste is. Hierin worden de stappen in het proces van strategievorming in detail beschreven. Dat gebeurt steeds op dezelfde manier: eerste het doel van de stap, dan de proceskenmerken, de inhoudelijke aspecten, Do's en Dont's, de doorlooptijd, een verwijzing naar relevante methoden en modellen en een aantal passende quotes. Door de beschrijvingen per stap loopt een illustratieve case, waarin het proces van strategievorming op de voet wordt gevolgd. De auteurs beperken zich daarbij tot het niveau van de business unit.

In Deel 3 worden alle genoemde modellen kort weergegeven en ook hier zorgt een vaste structuur voor duidelijkheid: de essentie van het desbetreffende model, de resultaten die ermee behaald kunnen worden, de gebruikswaarde en de inzichten die Softco, het imaginaire bedrijf uit de casus, aan het model ontleend heeft. Daarbij geeft de kleur van de pagina aan bij welke stap het model gebruikt kan worden. De finishing touch van de gebruiksvriendelijkheid.

De auteurs noemen het proces van strategievorming een 'strategische dialoog'. Een gesprek met uw omgeving en uw medewerkers: lijnmanagers, high potentials en stafmedewerkers. Maar vooral ook met jezelf. Het uitgangspunt van de strategische dialoog is dat een ondernemer zelf de strategie voor zijn bedrijf bepaalt. Dat is te belangrijk om uit te besteden aan een adviseur, schrijven de auteurs terecht. Weliswaar kan deze een belangrijke meerwaarde hebben bij de inrichting en begeleiding van het proces, maar de worsteling met de materie moet u toch vooral zelf aangaan. Met 'Het Strategieboek' heeft u alle kans als overwinnaar uit die strijd tevoorschijn te komen.

Over Bert Peene

Bert Peene werkte jarenlang als kerndocent bij IMAGO Groep, Via Vinci Academy en C-Lion, opleiders voor het onderwijs. Daarnaast voerde hij als zelfstandige opdrachten op het gebied van organisatieontwikkeling uit in profit en non-proft. Tegenwoordig werkt hij als free lance docent en schrijft hij voor diverse bladen over managementliteratuur.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden