Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Stratego voor vrouwen

In 'Stratego voor vrouwen' zetten Monic Bührs en Elisa de Groot uiteen hoe je als ambitieuze vrouw uw ambities waarmaakt in een competitieve mannenwereld. Zij pleiten voor een strategische aanpak door de Athena in u los te laten.

Lionne IJzerman | 16 december 2008 | 3-4 minuten leestijd

Vrouwen & werken... dat gaat niet goed genoeg. Vrouwen verdienen minder dan mannen. Ze zijn slechter vertegenwoordigd in managementfuncties en vrijwel afwezig in topfuncties. Als lid van een jonge generatie vrouwen laat je je hierdoor natuurlijk niet uit het veld slaan. Wij vrouwen, geboren in de jaren tachtig, gaan gewoon 'full timen'. Deeltijd is zó passé..! Die werkster, daar hebben we geen moeite mee en nee, we verwachten niet dat alleen hard werken ons naar de top brengt.

Maar toch. Stiekem vraag ik me wel eens af hoe het over 20 jaar zal zijn: wie van ons heeft zijn ambities waargemaakt en wie is toch in een van de bekende valkuilen getrapt? In 'Stratego voor vrouwen' leggen Monic Bührs en Elisa de Groot nu eens duidelijk en concreet uit hoe je in een competitieve mannenwereld je ambities kunt waarmaken. Niet door alleen maar hard te werken, maar door strategisch te werk te gaan.

De schrijfsters hebben ruime ervaring in het begeleiden van vrouwen op weg omhoog. Monic Bührs en Elisa de Groot zijn de oprichters van In Touch Women Development en 'Stratego voor vrouwen' baseert zich duidelijk op hun praktijkervaring. De onderdelen van stratego staan dan ook centraal: het speelveld, de stukken en het uiteindelijke doel: 'verover de vlag!'

Bührs en De Groot presenteren aan de hand van deze metafoor methoden om macht te verwerven. Hoe kunt u de belangen en drijfveren van de spelers inschatten? Hoe bepaalt u een strategie? Hoe pakt u een onderhandeling aan en slaagt u erin zichzelf te profileren? Ieder hoofdstuk focust op een van deze onderwerpen, aangevuld met de nodige tips en trucs. Het spel biedt vrouwen kansen om hun traditionele sterkten te benutten. Van reflectie, flexibiliteit en empathie hebben vrouwen doorgaans meer kaas gegeten dan mannen.

Juist die kwaliteiten komen in het spel uitstekend van pas, want ze helpen (tegen)spelers in te schatten, zo betogen de auteurs. Maar om die informatie strategisch te gebruiken, is iets waar maar weinig vrouwen handig in zijn. Hoe vrouwen zich wél gedragen, illustreren de auteurs aan de hand van vijf Griekse godinnen. D

e vrouwelijke lezer kan zich herkennen in Persephone ( het kindvrouwtje), Hestia (de ingetogen vrouw), Aphrodite (de verleidster), Demeter (de zorgzame vrouw) en tenslotte Athena (de topvrouw). Alle vijf hebben hun eigen wapen. Zo gebruikt Persephone haar hulpeloosheid en krijgt Aphrodite door sensualiteit zaken voor elkaar. Athena echter is het beste in staat haar ambities te bereiken. Zij is competitief, rationeel en zelfbewust. Athena ís de strateeg!

Willen vrouwen succesvol zijn, dan moeten zij vooral de Athena in zichzelf ontdekken, dat is de boodschap van de auteurs. In de (door mannen beheerste) top heerst immers competitie en geldingsdrang. Dus moet Artemis haar eigenzinnigheid opzij zetten, Persephone definitief volwassen worden en Hestia haar bescheidenheid vaarwel zeggen. 'If you can't beat them, join them', zo luidt het advies. Daar zit wat in, maar de boodschap is wel een lichte teleurstelling na de diversiteit aan vrouwenkwaliteiten die de auteurs daarvoor hebben geschetst. En deze boodschap hebben we al veel vaker gehoord.

Maar 'Stratego voor vrouwen' heeft ook niet de ambitie nieuwe inzichten toe te voegen aan de analyse over vrouwen op de arbeidsmarkt. Het tegenover elkaar zetten van mannen en vrouwen leidt onvermijdelijk tot stereotypen. De genoemde zelftest om te bepalen welke godin er in u schuilt, ontbreekt.

En dan zijn er nog de bekende vrouwen, zoals Ayaan Hirshi Ali (Artemis) en Paris Hilton (Persephone) die figuur moeten staan voor een van de archetypes. Aan de argumentatie besteden de auteurs telkens maar enkele woorden, waardoor het de voorbeelden aan kracht ontbreekt. De auteurs bieden handvatten voor de vrouw met ambitie en doen dat met verve.

Het boek is to-the-point, concreet en bevat handige schema's die maken dat u direct aan de slag wilt. Bovenal leest het prettig door de speelse opzet, de duidelijke taal en de intermezzo's. Over het geheel gewogen is 'Stratego voor vrouwen' een origineel boek, dat zelfs voor de generatie vrouwen die zich niet snel iets laat wijsmaken bijzonder bruikbaar is.

Over Lionne IJzerman
Lionne IJzerman begon als adviseur bij Adviestalent. Adviestalent leidt jonge talentvolle academici op tot breed inzetbare adviseurs en managers. Kenmerkend is de combinatie van werken en leren. Adviestalent is een initiatief van Twynstra Gudde.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden