Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
,

Stratego voor vrouwen

Ontwikkel je strategie en speel het spel - Herziene editie

E-book Epub met watermerkbeveiliging Nederlands 2020 9789024437283
Verkooppositie 4530456 dagen in de top 100
Direct te downloaden

Samenvatting

Stratego® is het spel van aanval en verdediging, van spanning en verrassing. Wie het spel goed wil spelen, moet zijn tegenstander kunnen doorgronden.

Diezelfde spelregels gelden als je carrière wilt maken. Als je hogerop wilt komen, zul je immers een goed overzicht moeten hebben van het krachtenveld waarin je je bevindt, zul je tijdig de juiste aanval of verdediging moeten kiezen, en tegelijkertijd vertrouwd moeten zijn met gewoontes, overtuigingen en normen die nergens officieel zijn vastgelegd. Kortom, ken je de ‘mores’ niet of trek je je er niets van aan, dan zul je nooit de top bereiken. En dat is precies het struikelblok voor veel ambitieuze vrouwen. Vaak zijn ze onbekend met de ongeschreven regels van het – door mannen gedomineerde – strategische spel dat binnen organisaties wordt gespeeld.

'Stratego® voor vrouwen' biedt vrouwen een handvat om carrière te maken en ‘het spel’ strategisch te spelen, zonder dat hun vrouw-zijn daarbij in het geding komt.

Dit boek belicht de ongeschreven regels op het werk en geeft antwoord op vragen als:
-Hoe analyseer ik mijn ‘medespelers’?
-Welke strategie kies ik?
-Hoe kan ik effectief onderhandelen?
-Hoe kan ik mezelf beter profileren en positioneren?
-En hoe doe ik dat bij flexibel werken en werken op afstand?

Deze herziene uitgave is geheel geactualiseerd, met veel nieuwe voorbeelden en extra aandacht voor flexibel werken en zichtbaar blijven bij het werken op afstand. Ook krijg je waardevolle tips om je krachtig te profileren met social media. Bovendien wordt beschreven welke specifieke dynamiek er geldt tussen vrouwen onderling en hoe je hier op een effectieve manier mee om kunt gaan.

Monic Bührs en Elisa de Groot zijn oprichters van In Touch female leadership & career academy (www.intouchwrm.nl). Dit bureau is gespecialiseerd in talentontwikkeling van hoog-
opgeleide vrouwen. Daarnaast adviseren zij organisaties op het gebied van diversiteitmanagement en de doorstroom van vrouwen. Eerder publiceerden zij Sterke mannen, slimme vrouwen, Onderhandelen voor vrouwen en Vrouwen bluffen niet.

'Verplichte kost.' - Management Scope
'Vlot geschreven, prettig vormgegeven en makkelijk leesbaar.' - Managementboek.nl

Specificaties

ISBN13:9789024437283
Taal:Nederlands
Bindwijze:e-book
Beveiliging:watermerk
Bestandsformaat:epub
Aantal pagina's:208
Druk:2
Verschijningsdatum:7-10-2020
Hoofdrubriek:Werk en loopbaan

Expertrecensies (2)

Mariska Fennema | 3 december 2007
Tijdens een feestje, eerder dit jaar, raakte ik in gesprek met een divisiemanager van een groot bedrijf. We kregen het over het geringe aantal vrouwen in hogere leidinggevende posities. Deze manager gaf aan dat men binnen zijn bedrijf steeds zocht naar vrouwelijke hogere leidinggevenden, maar dat die er gewoon niet waren.Lees verder

Lezersrecensies

4.1 van de 5
32 stemmen
15
11
3
1
2

Geef uw waardering

Zeer goed Goed Voldoende Matig Slecht

Interviews en artikelen (5)

nieuws
Beminnelijke doeltreffendheid als advies aan vrouwen naar en in de top
Bertrand Weegenaar 29 mei 2018 In het weekend kijken mij aan de keukentafel vaak een paar blauwe ogen aan. Ogen die zich doordeweeks (en in het weekend) vermoeien met het lezen van rapportages, bestuurlijke stukken, rapporten, enzovoort. Ter ontspanning worden zelden managementboeken gepakt. Over vrouwen, vrouwen en glazen plafonds.
nieuws
Van de jurytafel (V)
Bertrand Weegenaar 28 februari 2014 Sinds de publicatie van de Longlist 2014 gaat de discussie rond over de kans dat nu eindelijk een vrouw deze verkiezing eens wint. De afgelopen tien jaar (dus alle verkiezingen) zouden zijn gewonnen door mannen. Dat is dus niet correct. In 2004 won Susanne Piët met het boek De emotiemarkt. En inmiddels zijn er elf lauwerkransen uitgereikt, Joep Schrijvers was met Hoe word ik een rat? de eerste.
achtergrond
Het ongelijk van het mainstream feminisme
Joep Schrijvers 29 april 2008 Tegen vrouwen zeggen dat ze zeuren wanneer zij willen deeltijd werken, moederen en zorgen, is net zoiets als een boom verwijten dat hij bladeren heeft en de leeuwin dat zij onschuldige lammetjes vreet. De natuur voldoet niet aan onze verwachtingen, dus is zij schuldig en dient zij vermaand te worden zichzelf te verbeteren. Dat is primitief en bijgelovig denken.
podcast
Monic Buhrs en Elisa de Groot over stratego voor vrouwen
Pierre Pieterse 16 april 2008 ‘Interne lobby, zichzelf profileren, blabla-verhalen zonder inhoud…’ Monic Buhrs en Elisa de Groot, auteurs van het boek Stratego voor vrouwen, constateerden dat mannen hier duidelijk beter in zijn dan vrouwen. Daarom schreven zij zelf maar de spelregels voor vrouwen om carrière te maken. Wat zijn die spelregels, en hoe maak je duidelijke keuzes? En: wat is hun eigen vlag?
nieuws
Managementboek van het jaar in woord
Pierre de Winter 10 april 2008 De titel 'Managementboek van het jaar 2008' is toegekend aan Leidinggeven aan professionals? Niet doen! van Mathieu Weggeman. Volgens de jury een 'actueel en inhoudelijk sterk boek'.
Alle interviews en artikelen (5)

Over Monic Bührs

Monic Bührs en Elisa de Groot hadden al zo'n 20 jaar ervaring met 'het spel in organisaties' toen zij in 1997 In Touch women resource management oprichtten. Dit bureau is gespecialiseerd in executive search en ontwikkeling van hoogopgeleide vrouwen. Daarnaast adviseren zij organisaties op het gebied van diversiteitmanagement en de doorstroom van vrouwen.

Andere boeken door Monic Bührs

Over Elisa de Groot

Elisa de Groot en Monic Bührs hadden al zo'n 20 jaar ervaring met 'het spel in organisaties' toen zij in 1997 In Touch women resource management oprichtten. Dit bureau is gespecialiseerd in executive search en ontwikkeling van hoogopgeleide vrouwen. Daarnaast adviseren zij organisaties op het gebied van diversiteitsmanagement en de doorstroom van vrouwen.

Andere boeken door Elisa de Groot

Inhoudsopgave

Voorwoord 9
Inleiding 11

1 Op weg naar een strategie 20
1.1 Wat is het speelveld? 20
1.1.1 Ongrijpbaar speelveld 20
1.1.2 Persoonlijke krachten 22
1.1.3 Organisatiekrachten 22
1.2 Wat zijn de krachten? 23
1.2.1 Stel je doel, wees concreet en spreek het uit 23
1.2.2 Teken je eigen krachtenveld 24
1.2.3 Voor of tegen? 26
1.2.4 Van bondgenoot tot vijand 26
1.3 Belangen en drijfveren 28
1.3.1 Een kwestie van persoonlijkheid 28
1.3.2 Onderliggende drijfveren 31
1.4 Het spel 31
1.4.1 Nu gaat het spel pas écht beginnen 31
1.4.2 You win some, you lose some 33
1.5 ‘Politieke spelletjes’: speel ze goed 34
1.5.1 Constructieve en destructieve spelletjes 34
1.5.2 Goedbedoeld, maar niet effectief 35
1.6 Strategische stappen 36
1.6.1 Zetten en tegenzetten 36
1.6.2 Houd rekening met de ‘hofhouding’ en zoek een sparringpartner 36
1.7 Persoonlijke kwaliteiten 38
1.7.1 Van onderhandelen tot analyseren 38
1.7.2 Overtuigingskracht en lef 38
1.8 Strategische stappen 40
1.9 Do’s en don’ts 40

2 De stukken op het speelveld 42
2.1 Goden en godinnen 43
2.1.1 Typeringen 43
2.1.2 De godinnen 44
2.1.3 De goden 54
2.2 Spelen met archetypen 60
2.2.1 Herkennen is het halve werk 61
2.2.2 Emoties onder controle 62
2.2.3 Menselijk gedrag inschatten 63
2.2.4 Kwaliteiten en valkuilen, godinnen en goden 63
2.3 Goden en godinnen: do’s en don’ts 66

3 Macht en leiderschap 69
3.1 De leider van vandaag 69
3.1.1 Tijd voor een nieuwe leider 69
3.1.2 Machtige vrouwen 71
3.2 De weg naar macht 72
3.2.1 Machtsniveaus 72
3.2.2 Niveau 1 Macht door hulp vragen 73
3.2.3 Niveau 2 Macht door bondgenootschap 75
3.2.4 Niveau 3 Macht door zichtbaarheid en profilering 78
3.2.5 Niveau 4 Macht door reflectie en zelfkennis 82
3.2.6 Niveau 5 Macht door persoonlijke visie en dienend leiderschap 84
3.3 Het beste van alle niveaus 87
3.3.1 Egomacht én relatie 87
3.3.2 Ontwikkeling is noodzaak 88

4 Onderhandelen 99
4.1 Onderhandelen moet 100
4.1.1 Vrouwen en onderhandelen 100
4.1.2 Salarisverschillen tussen man en vrouw 102
4.2 Het onderhandelingsspel 103
4.2.1 De kunst van het voorbereiden 103
4.2.2 De onderhandelingen kunnen beginnen 110
4.2.3 Het sluiten van de overeenkomst 115
4.3 Mensenspel 116
4.3.1 Onderhandelen met de ‘goden’ 116
4.3.2 Onderhandelen met de ‘godinnen’ 119

5 Profileren en positioneren 122
5.1 Profileren en het nut van de archetypen 123
5.1.1 Wees je bewust van het effect van je gedrag 123
5.1.2 ‘Pak’ de verschillende archetypen in 124
5.2 Wat wil je communiceren? 125
5.2.1 Kleding 125
5.2.2 Taalgebruik 127
5.2.3 Humor 130
5.2.4 Stem 131
5.2.5 Houding 131
5.3 Indruk maak je zo 132
5.3.1 De ‘bril’ bepaalt de indruk 132
5.3.2 Korte metten met de eerste indruk 133
5.4 Omgaan met stereotypen 134
5.5 Mannenspel en vrouwenspel 135
5.5.1 Profileren is geen opscheppen of bluffen 135
5.5.2 Strategisch zwijgen kan geen kwaad 137
5.6 De weg naar een duidelijke profilering 138
5.6.1 Weet wat je wilt bereiken 138
5.6.2 Maak gebruik van spiegelen 139
5.6.3 Bepaal of de ander bij voorkeur luistert, kijkt of voelt 140
5.6.4 Maak ‘relationeel’ werk zichtbaar 141
5.7 Vrouwen en leiderschap 147
5.7.1 Vier soorten leiders 147
5.7.2 Populaire en minder populaire leiders 150
5.7.3 Vrouwen zijn ook masculiene leiders 150
5.7.4 ‘Think manager, think male’ 151
5.8 Do’s en don’ts 154

6 Flexibel werken en zichtbaarheid 159
6.1 Nieuwe statussymbolen 159
6.1.1 Nieuw leiderschap 160
6.1.2 Hiërarchie onder druk 161
6.2 Flexibel werken en je plaats bepalen 161
6.2.1 Werk, privé en schuldgevoel 162
6.2.2 Grenzen stellen 162
6.2.3 Zichtbaarheid 163
6.2.4 Flexibel werken als mogelijke carrièrekiller 164
6.3 Social media 164
6.3.1 Bepaal een strategie 165
6.3.2 Mannen versus vrouwen op social media 166
6.4 Tips voor een krachtige profilering op social media 167
6.4.1 Je profiel 167
6.4.2 Social media: lessons learned 168

7 Queen bees en de krabbenmand 171
7.1 Hoe bouwen vrouwen relaties met elkaar op? 172
7.2 Het krabbenmandeffect 174
7.3 Gelijkwaardigheid en gemeenschappelijkheid 176
7.4 De queen bee 179
7.4.1 Hoe doen mannen dit? 181
7.5 Mannen, krabbenmanden en queen bees 182
7.6 Relatie met de archetypen 183
7.6.1 Zo kan het ook 185

8 Verover de vlag 188
8.1 Je verborgen krachten, ofwel de mineurs 188
8.1.1 Bereid je voor 189
8.1.2 Speel het spel 191
8.2 De belemmeringen 192
8.3 De regels van het spel 195
8.4 ‘If you can’t beat them, join them’ 200

Dank en vervolg 201
Literatuurlijst 202
Register 206

Alle 100 bestsellers

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Stratego voor vrouwen