Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Psychologie voor managers

Als manager weet je dat jouw gedrag effect heeft op het gedrag van je medewerkers. De meeste managers realiseren zich dan ook terdege dat het zinvol is om met enige regelmaat een boek te lezen over psychologie of leidinggeven. Maar hoe vaak haak je niet al bij het eerste hoofdstuk af? Mij is dat in ieder geval regelmatig gebeurd.

Rob van Nes | 9 augustus 2013 | 2-3 minuten leestijd

Bij 'Psychologie voor managers' van Manon Bongers leek het daar ook even op. Hoofdstuk 1 - doelgericht werken - was een pittige warming-up, waar de theorie mij als lezer enigszins gijzelde. Dat veranderde in hoofdstuk 2. De daar beschreven persoonlijkheidscategorieën waren eenvoudig herkenbaar. Bij de beschrijvingen zie je als vanzelf gezichten voor je.

Bongers legt iedere categorie uit vanuit ontwikkelingspsychologisch perspectief en vervolgens verduidelijkt ze ze via herkenningspunten en achtergronden. Ze sluit de beschrijvingen af met valkuilen en mogelijke interventies. Eenzelfde heldere opbouw vind je ook terug in de volgende hoofdstukken; verschillende persoonlijkheidstrekken en gewoontepatronen. Het goede van de gekozen structuur vind ik dat het boek voor iedere manager leesbaar en bruikbaar is. Een beginnend leidinggevende zal met het lezen bewust raken dat er verschillen in persoonlijkheid zijn.

Wellicht valt er nog niet direct gebruik te maken van alle reactiesuggesties die Bongers voorstelt, maar met die bewustwording van verschillen in gedrag zal een jonge manager worden behoed voor impulsief reageren. De meer ervaren leidinggevende herkent dat onderscheid vaak wel, maar weet niet altijd hoe daarmee om te gaan. Ook daarvoor is 'Psychologie voor managers' een helder en echt bruikbaar boek. De bril van waaruit je leiding geeft (H5) is een mooi voorbeeld van de pragmatische manier waarop de theorie toegankelijk wordt gemaakt. Vanuit een kwadrant 'ik ben oké, jij niet / jij bent oké, ik niet / beiden zijn wij oké / beiden zijn wij niet oké wordt gedrag van zowel de leidinggevende als van de medewerker verklaard.

Door de jaren heen heb ik in verschillende landen/culturen gewerkt en leiding gegeven. Voor mij zijn de door Manon Bongers beschreven typologieën herkenbaar omdat de bandbreedte waarin ze zich buiten Nederland uiten veelal groter is dan dat het in onze eigen werkomgevingen. Je zou wensen dat de auteur in een vervolg op dit boek kiest voor dezelfde insteek maar dan met verwijzingen naar andere zakelijke culturen.

Hoewel ik mij bewust ben van de overload van literatuur over cultuurverschillen, is de insteek van Bongers dermate onderscheidend en vanuit de psychologie onderbouwd dat het daarmee verplichte kost zou zijn voor de internationaal actieve ondernemer of manager. Bongers heeft heel knap gespeeld met de wisselwerking tussen de ervaringen van de manager en die van de medewerker en dat in begrijpelijke taal onderbouwd. Goede voorbeelden, opdrachten aan het einde van ieder hoofdstuk en handige overzichten van symptomen, valkuilen en gedragsuggesties maken het boek de bestelling meer dan waard.

Over Rob van Nes

Rob van Nes MBA, Founding Partner van onder meer Ondernemen.in BV / International Business Development Academy en van Iber Business Group Nederland BV, is gespecialiseerd in Marktentreestrategie Route-to-Market strategie en waardepropositie )re)designg. Rob is auteur van Marktentreestrategie, Ondernemen in India, Kunst & Vliegwerk, The wheel of value en Ondernemen in Spanje. Hij spreekt in binnen- en buitenland op Masterclasses over International Business Development.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden