Steeds meer mensen gebruiken social media, zowel zakelijk als privé, om zichzelf te uiten en te communiceren met anderen. Het zijn niet alleen maar de jongeren meer die liken, sharen, tweeten en plussen. Voordat je besluit om als organisatie actief te worden met social media, moet je eerst op strategisch niveau nadenken over de vraag op welke manier ze een bijdrage kunnen leveren aan de verwezenlijking van de organisatiedoelstellingen (hogere merkbekendheid, betere werving en selectie, efficiëntere productontwikkeling, betere verkopen, etcetera). Social media zijn niet meer dan een nieuw communicatiemiddel met soms onvoorspelbare slagkracht. 'Social media expert in een week' is een heel praktisch boek vol tips dat voorziet in een behoefte van marketeers. Jeroen Bertrams is internetondernemer, auteur van vier succesvolle managementboeken en als expert geregeld te gast bij radio- en Tv-programma's. In hoofdstuk 1 legt Bertrams uit wat social media precies zijn, waarom mensen op social media zitten en wat organisaties met social media kunnen bereiken. De auteur biedt de lezer een prima basis om in korte tijd de basisprincipes te leren die gelden voor social media marketing. Maar in een week social media expert worden, zoals Bertram beweert, gaat mijns inziens wat te ver. Oefening baart immers kunst. In zijn boek beschrijft de auteur hoe organisaties met succes zijn 7-stappen model op social media kunnen toepassen. In zijn boek geeft de auteur per stap en vaak per netwerk aan (bijvoorbeeld Twitter, Google+, Facebook, LinkedIn) welke werkwijze zijn voorkeur zou genieten. Stap 1 van het 7-stappen model begint met 'luisteren en monitoren' (waar heeft je doelgroep het eigenlijk over?). Vervolgens kun je besluiten om te gaan 'communiceren' (breng de unieke eigenschappen van elk social netwerk in kaart; hoe zou je waardevolle communicatie tot stand kunnen brengen met je beoogde doelgroepen?). Stap 3 is zelf 'publiceren' (op het juiste moment, nuttige en gemakkelijk te delen informatie plaatsen op een toon die bij je doelgroepen past). Stap 4 is 'marketing' (focus op je ervaringen en niet op producten en/of diensten). Stap 5 is 'verkopen' (social commerce is een belangrijk ontwikkeling binnen social media; welke vormen van social commerce zijn van toepassing en hoe maak je van kopers echte ambassadeurs van je organisatie, producten en/of diensten?). Stap 6 is 'optimaliseren en integreren' (zorg dat zowel je eigen website als de social mediaprofielen heel goed vindbaar zijn). Ten slotte, stap 7 behelst 'meten' (voor social media geldt: er is veel te meten; probeer te meten aan de hand van Key Performance Indicators (KPI's) welke social media wel een gunstig resultaat opleveren en welke niet). Ten slotte nog een aantal voorbeelden van social media KPI's. KPI's voor Twitter zijn o.a.: aantal volgers, tweets, mentions, retweets, etcetera. KPI's voor Facebook zijn o.a.: aantal fans, shares per dag, posts op de fanpage, reacties op updates, likes, etcetera. 'Social media expert in een week' is een nuttig boek voor marketeers met talrijke voorbeelden van bedrijven (o.a. Dell, KLM, ING, Achmea, McDonald) die social media inzetten ter ondersteuning van hun strategische marketingdoelstellingen. Je leest het boek, dat 127 pagina's telt, in een weekend uit Het is tevens goed te gebruiken als naslagwerk.
Over Louis Thorig
Louis Thörig is verbonden als master- en bachelorthesisbegeleider aan de afdeling Organisatiewetenschappen, Faculteit Sociale Wetenschappen, Vrije Universiteit Amsterdam. Hij was tot 1 augustus 2011 werkzaam als global communications manager op het hoofdkantoor van IOI-Loders Croklaan (www.croklaan.com) in Wormerveer. Hij heeft zijn MBA behaald bij Business School Nederland, de Action Learning MBA.