Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Online marketing

Het boek 'Online marketing' van Jeroen Betrams heeft als ondertitel; 'Strategie en tactiek'. Dit oogt aardig compleet en ik moet zeggen dat ik na het lezen van dit boek alleen maar kan concluderen dat tactiek sterker vertegenwoordigd is dan strategie. Het boek is zeker aan te merken als een overzichtelijk werk op het gebied van online marketing.

Eric van Arendonk | 26 april 2010

Het nut van 'Online marketing' is volstrekt afhankelijk van je huidige kennisniveau op het gebied van online marketing. Indien bij de woorden twitteren, sociale media, widgets, apps en advergaming je oren beginnen te klapperen en je je afvraagt uit welke taal deze kreten komen, dan is dit boek een verademing voor je. Na het lezen begrijp je eindelijk waar 'ze' het over hebben en in welke context je een en ander moet plaatsen. Ik zal niet beweren dat je na het lezen van 'Online marketing' een absolute nerd bent op het gebied van online marketing, maar je weet in ieder geval waar ze het over hebben. Wil je uiteindelijk met de goegemeente meepraten dan weet je ook op welke vlakken je meer kennis moet opdoen. Jeroen Betrams geeft naast een gedegen uitleg van de meeste begrippen goed aan waarvoor deze middelen inzetbaar zijn. Tevens verwijst hij regelmatig naar de mogelijkheid om externe bureaus in te zetten. Hij geeft daarbij de voor- en nadelen waardoor je niet gelijk overgeleverd bent aan een alleswetende verkoper. De voorbeelden spreken voor zich en verduidelijken de inhoud. Kortom, dit is een goed boek voor degenen die nu eindelijk eens meer willen weten van 'al dat moderne marketinggedoe'. Voor hen is 'Online marketing' een goede start. Ben je echter inmiddels thuis in deze materie en ben je meer geïnteresseerd in het strategische aspect van online marketing, dan ben ik bang dat het boek zal tegenvallen. De auteur stapt hier heel makkelijk over heen en maakt te weinig verwijzingen naar de strategische aspecten binnen het marketingvak. Dit is meer een praktisch boek met een (te) sterke nadruk op tactiek. Strategie is absoluut onderbelicht, hier zijn betere boeken voor te krijgen. Denk maar aan de boeken van onder andere van Cor Molenaar. Het is mijns inziens ook een te breed onderwerp om in één boek zowel strategie als tactiek omtrent online marketing goed uiteen te zetten. Dat zou een echte 'dikke pil' worden. 'Online marketing' bestaat uit vier delen die naar mijn mening niet echt delen zijn. Deel 3 vormt de kern en beslaat dan ook meer dan de helft van het boek. Hier worden de vormen van online marketing uiteengezet. De middelen komen stuk voor stuk aan de orde. Jammer is dat de auteur weinig aandacht besteedt aan de onderlinge verbanden die middelen kunnen vormen, iets wat naar mijn mening essentieel is in de moderne marketing. Het gaat er niet zo zeer om welke middelen je inzet; de combinatie van verschillende middelen moet je uiteindelijk leiden naar het gewenste doel. Een goed boek voor de marketeer die nu eindelijk iets meer wil weten van online marketing. Een goede start voor meer honger naar kennis omtrent dit onderwerp. En vrees niet, er is voldoende literatuur voorhanden. Niet alleen in boekvorm maar ook digitaal, maar dat domein is voor de lezer van dit boek geen onbekend terrein meer

Over Eric van Arendonk

Eric van Arendonk RM is docent Commerciële Economie bij de Hogeschool Utrecht (HU), auteur van Neuromarketing en zelfstandig marketingadviseur.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden