Van Wijk deed zijn ervaring in de communicatie op in het bedrijfsleven. Hij werkte onder meer voor Fokker en Dow Chemical in België en Nederland. Zijn intentie met 'Mediagenie(k)' is om het publiekelijk optreden te verbeteren van degenen die daar beroepshalve mee te maken hebben of krijgen. Het is geen zwaar theoretisch boek met veel literatuurverwijzingen. In 'Mediagenie(k)' komen een aantal non-verbale communicatieve vaardigheden aan de orde: de lichaamstaal, uiterlijk, taal- en stemgebruik, oogcontact, gedrag in de radio- of tv-studio, de eerste indruk die je achterlaat bij een interviewer, het creëren van geloofwaardigheid, zelfvertrouwen hebben, overtuigingskracht hebben, inlevingsvermogen tonen en ga zo maar door. Bij velen bestaat de misvatting dat communiceren voornamelijk op inhoud plaatsvindt. Maar nog veel belangrijker blijkt het relationeel niveau. Bij mediaoptreden gaat het minder om de zuivere waarheid en meer om het gevoel en beeldvorming (perception is reality) die je als geïnterviewde kunt oproepen. De mensen die er goed in zijn blijken geen hoog klassiek IQ (intelligentie) te hebben maar hebben wel vaak een sterk ontwikkeld EQ (emotionele intelligentie). Een goed inzicht in je eigen intrapersoonlijke emoties kan helpen om inzicht in het interpersoonlijke (van een ander) goed te interpreteren. Volgens Van Wijk is een sterk ontwikkeld EQ dan ook een groot voordeel bij mediaoptreden. Optreden voor de radio vereist andere communicatieve vaardigheden dan voor de tv. Maar volgens de auteur geldt voor beide media: zorg altijd voor een goede voorbereiding, realiseer je goed voor welke doelgroepen de boodschappen zijn bedoeld, praat in beelden, pas het KISS-principe (Keep it Short and Simple) toe. Bij een tv-optreden: praat niet met de camera, maar met de interviewer. Als je hem overtuigt, overtuig je ook jouw doelpubliek. In het kader van de verschillende interviewtechnieken geeft de auteur handige tips en voorbeelden van vraagvalkuilen en mogelijke antwoorden. Niet alleen behandelt de auteur in detail de één-op-één interviewtechnieken, hij gaat bovendien uitgebreid in op presentatie- en debattechnieken. Crisiscommunicatie komt ook ter sprake in het boek, maar naar mijn smaak wel erg summier. 'Mediagenie(k)' is vlotgeschreven. Het is geen boek dat allerlei nieuwe inzichten over presenteren, debatteren en omgaan met de pers behandelt. Handig is wel dat elk hoofdstuk met een korte samenvatting eindigt waarin puntsgewijs de behandelde thema's nog eens benoemd worden. Het boek Mediagenie(k) is een aanrader en 'opfrisser' voor degenen die beroepshalve wel eens met de media te maken heeft of krijgt. Ten slotte, volgens de auteur is een media- of debattraining vooral leren om kort, krachtig en helder over te komen en daar heeft iedereen baat bij: de kijker, luisteraar, lezer, journalist, programmamaker en geïnterviewde zelf.
Over Louis Thorig
Louis Thörig is verbonden als master- en bachelorthesisbegeleider aan de afdeling Organisatiewetenschappen, Faculteit Sociale Wetenschappen, Vrije Universiteit Amsterdam. Hij was tot 1 augustus 2011 werkzaam als global communications manager op het hoofdkantoor van IOI-Loders Croklaan (www.croklaan.com) in Wormerveer. Hij heeft zijn MBA behaald bij Business School Nederland, de Action Learning MBA.