Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Wetboek voor Bloggers - studie-editie

Rein Hof | 9 november 2016

strong>Ik heb in mij studie Toegepaste Communicatie & Public Relations onder andere wat colleges Recht mogen volgen. Wat ik mij mij herinner is dat dit niet mij favoriete colleges waren en de stof toch echt droge kost vond.

Bij elk voorbeeld vroeg ik mij ernstig af: ‘Wanneer ga ik hiermee te maken krijgen?’ Oftewel: wat moet ik hier mee? Het was dat de docent een aantal boeiende voorbeelden kon vertellen uit de zaken van zijn vader, in die tijd Onderzoeksrechter in Gent (BE), waardoor het geheel nog wat interessanter werd. Echter waren dit vaak de hilarische voorbeelden uit strafrechtzaken en niet zozeer de materie waar je als PR-medewerker mee geconfronteerd wordt.

En dan ga je bloggen!

Ook ik heb de stoute schoenen aangetrokken en schrijf zo nu en dan een stukje. Ik ben dus ook een blogger en schrijf artikelen die vervolgens op het web terecht komen en worden (door)gedeeld.

In alle eerlijkheid; ik heb mij daarbij nooit afgevraagd of ik – bij het vermelden van zaken in mijn blog – een wet aan het overtreden was. En dan lees je een boek met als titel Wetboek voor Bloggers. Studie editie..

Charlotte Meindersmaschreef dit boek. Zij legt in zeer heldere en begrijpelijke taal uit waar je rekening mee moet houden als je aan het bloggen slaat. Of wat je moet regelen vóórdat je daarmee aan de slag gaat. 18 hoofdstukken bevat het boek met hoofdtitels als

- Recht op naam

- Recht op techniek

- Recht opbBranding en vormgeving

- Recht op inhoud

- Citaatrecht..

- Bescherm je content

- Rechten van derden

- Recht op privacy

Wow. Als je gaat lezen welke regels/wetgeving van toepassing is op bepaalde onderdelen, dan schrik je. Het stemt tot nadenken en het roept vragen op. Is alles wat ik schrijf eigenlijk wel wettelijk toegestaan?

Nu is het niet mijn bedoeling om je van het bloggen af te brengen. Wat vitale en extra informatie en kennis is misschien niet verkeerd als je blogt. Nog een mooie uitleg van Charlotte over wat dat nu eigenlijk allemaal inhoudt: Wetgeving en Bloggen.

Bedenk wat je doet!

Als ik het boek doorlees besef ik steeds meer dat heel veel zaken die ik schrijf – en in mijn overtuiging menig ander blogger ook – niet wettelijk zijn gekaderd. Wat mag ik zo maar gebruiken of kopiëren? Teksten die ik ergens op het web of in een boek tegenkom; zijn er regels voor bronvermelding?

Mag ik alle foto’s, video’s en presentaties die ik kan vinden op het web gebruiken voor mijn blog? Is bronvermelding dan een must? Moet ik aan meer zaken denken? Charlotte legt het allemaal uit. Met praktische voorbeelden en zonder terug te vallen op “droge wet-kennis”.

Interview

Elk hoofdstuk wordt afgesloten met minimaal één interview. Een vraaggesprek met een expert op het zojuist beschreven onderwerp. Om een paar namen te noemen: Coen Koppen, Laura Brouwers, Ruben Bunskoeke, Monique van Loon. Ook hier geldt dat het vlot en begrijpelijk geschreven is.

Leesboek of naslagwerk?

Ik zeg: Naslagwerk! Het is absoluut een zeer leesbaar geheel. En daarnaast geloof ik er ook in dat je zaken moet bekijken en checken wanneer ze nodig zijn. Ik ben niet van plan om een expert te worden op het gebied van wetgeving rondom bloggen, dus uit mijn hoofd leren lijkt mij niet noodzakelijk. Maar wanneer je aan het nadenken bent over het beginnen van een Blog, doet aan Content Creation, is dit boek een aanrader.

Zoek de relevante onderdelen op en controleer of je voldoet aan de bestaande wetgeving. Dat kan veel – onverwachte – ellende voorkomen. Alleen daarom al vind ik de aanschaf van dit boek de moeite waard.

Heb ik het goed gedaan?

Heb ik wetten overtreden tijdens het schrijven van dit verhaal? Zo ja: welke zijn dat dan? Hoe ernstig is dit? En – veel belangrijker – had ik deze kunnen voorkomen? Lees het boek, gebruik het handige trefwoordenregister en je vindt ongetwijfeld het juiste antwoord.

 

Over Rein Hof

Rein Hof is Operationeel Specialist Intake en Service bij de Nationale Politie. Zijn recensies verschenen eerder op socialmedia.nl

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden