Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Pitch!

Kort en bondig iets vertellen over jezelf, je product of dienst tijdens een sollicitatie een salespresentatie of in een offertetraject. Voor veel mensen is pitchen een moment van klotsende oksels en veel uhhhs en stiltes. Toch krijg je er vroeg of laat mee te maken. En dan kun je maar beter zorgen dat wat je zegt de ander overtuigd en dat jij je er gemakkelijk bij voelt. In PITCH! leggen Alette den Exter en Rick Willemsen je uit hoe jij komt tot de perfecte pitch voor elke gelegenheid.

Stella Verkroost | 28 oktober 2015

In PITCH! nemen Den Exter en Willemsen je mee in het proces van het schrijven, optimaliseren en uitvoeren van je pitch. Zij schetsen in duidelijke stappen hoe je komt tot een pitch die past bij jouw situatie. Dit doen ze niet alleen met theorie, maar vooral door het benoemen van valkuilen en met het geven van tips die jouw verhaal beter maken. Zo zorgen de schrijvers er oor dat je niet met een dertien in een dozijn verhaal eindigt, maar met een onderscheidende pitch die je toehoorder bereikt. PITCH! is bijzonder geschikt voor iedereen die efficiënt en effectief een goede eigen presentatie wil neerzetten. Het boek is opgedeeld in vijf stappen en een extra hoofdstuk dat ingaat op de aanbestedingspitch. De stappen zijn praktisch van aard en zorgen voor behapbare brokken informatie die je zelf direct kunt toepassen. Den Exter en Willemsen starten met het denkwerk: wie is je publiek en hoe vertaal jij jouw verhaal naar concrete oplossingen en resultaten. Dat lijkt gemakkelijk, maar hun voorbeelden laten zien dat je verder moet kijken dan je in eerste instantie denkt. Als je deze stap hebt uitgedacht dan zetten de schrijvers je aan het werk met het schrijven van je pitch. Hierin komen schrijftechniek, taalgebruik en verhaalelementen aan bod om je verhaal zo pakkend mogelijk te maken. Daarnaast geven ze je tips over je LinkedIn-pitch, een onmisbaar en toch vaak vergeten onderdeel van je profilering voor zowel werknemers, werkzoekenden als ondernemers. In de derde stap gaan Den Exter en Willemsen in op het creëren van impact. Ze laten zien hoe je jouw pitch meer effect kunt meegeven door inhoud en vorm af te stemmen op je doel en de context. Zo zit je nooit verlegen om een verhaal in verschillende situaties. Stap zes geeft je ten slotte de handvatten om je verhaal in de praktijk te laten schitteren. Ook in dit hoofdstuk weer veel praktische tips en handreikingen om de uitvoering van je pitch zo vlekkeloos en succesvol mogelijk te laten verlopen. Als extra hebben de schrijvers een hoofdstuk gewijd aan de aanbestedingspitch, ‘de reus onder pitches’ zoals zij hem zelf noemen. Hier leggen zij het proces van een aanbesteding uit en laten zij zien hoe je dit zo slim en effectief mogelijk aanpakt. Voor ondernemers en werknemers die hier mee bezig zijn is dit zeker een nuttige aanvulling voor de planning en deelname van een aanbesteding. Door de praktijkgerichte opbouw van PITCH! word je met het lezen van de hoofdstukken en het uitvoeren van de opdrachten op vlotte wijze door het proces van het opstellen van een pitch getrokken. De gebruikte modellen, technieken, vragensets en mindmaps zorgen er voor dat de theorie tot leven komt in praktische vorm. Daarnaast zijn de tips en valkuilen herkenbaar en leerzaam. Elk hoofdstuk wordt aangevuld met extra’s in vorm van filmpjes die de theorie en praktijk, en het verschil daartussen, laten zien. De filmpjes zorgen er voor dat je de informatie uit het hoofdstuk in een andere situatie moet toepassen, dit zorgt voor extra inzicht en maakt de theorie beeldend en toegankelijk. Zo zetten Den Exter en Willemsen je op een humoristische manier aan het denken. PITCH! is met name geschikt voor lezers die een pitch willen schrijven die impact heeft, bijvoorbeeld (startende) ondernemers, sollicitanten of net afgestudeerden die de arbeidsmarkt opgaan. Zij zullen in het boek een goede leidraad vinden voor het opstellen van hun eigen verhaal. Want ongeacht wat je doet, er komt een moment dat je jezelf moet verkopen. Als marketing en communicatieadviseur kom ik geregeld mensen tegen die hun verhaal niet scherp hebben en daar kan zelfs de mooiste website of brochure niet tegenop. Je verhaal moet kloppen en passen bij degene die je voor je hebt. PITCH! zorgt er voor dat dit hebt.

Over Stella Verkroost
Stella Verkroost is marketing & communicatieadviseur en gespecialiseerd in online communicatie en contentmarketing voor ondernemers. Ze is eigenaar van Today Communicatie, waarmee ze bedrijven en ondernemers helpt om hun marketing en communicatie effectief in te vullen.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden