Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Six Batteries of Change

Frank van Kuijck | 11 december 2018

strong>Het zijn turbulente tijden. Veel businessmodellen staan onder druk. Bedrijven zijn genoodzaakt om te veranderen. Niet om het veranderen maar om relevant te blijven. Wat maakt dat het ene bedrijf of veranderingsproces succesvoller is dan het andere? Is dat een kwestie van toeval of zijn er toch wel een aantal rode draden of succesfactoren te ontdekken die het ‘geluk’ een handje kunnen helpen? Prins, Letens en Verweire laten op basis van hun onderzoek en brede praktijkervaring zien wat energie geeft dan wel slurpt in organisaties.

We kunnen niet doen alsof business as usual ons verder kan brengen. Met name door technologische ontwikkelingen, maar ook door diverse maatschappelijke ontwikkelingen (klimaat, duurzaamheid, vegetarisme, etc.) zijn veranderingen aan de orde van de dag. Wat maakt dat het ene bedrijf succesvoller is dan het andere om adoptief te veranderen? En dus verandertrajecten succesvol in gang te zetten, te houden en af te ronden?

In tien hoofdstukken nemen Prins, Letens en Verweire ons in hun Six batteries of change’ mee langs de vraag wat maakt dat een bedrijf succesvol is in het managen van verandertrajecten? Zij hebben vastgesteld dat energie een belangrijke factor is voor het succesvol zijn van veranderingen. Deze energie moet positief zijn en moet dusdanig gericht en ingezet worden dat zij gekanaliseerd wordt voor doelgerichte actie.

In het verlengde van het begrip en de kracht van energie onderkennen zij een zestal batterijen die cruciaal zijn voor het hebben van voldoende energie binnen een organisatie. Deze zes batterijen zijn:
1. Een ambitieus topteam – de spirituele energie
2. Een duidelijke strategische richting – de intellectuele energie
3. Een krachtige managementinfrastructuur – de systemische energie
4. Een gezonde cultuur – de sociale energie
5. Duidelijke actieplanning en implementatie – de fysieke energie
6. Een sterke band met werknemers – de psychologische energie

Na een inleiding komen in de daaropvolgende zes hoofdstukken de verschillende batterijen aan de orde. Deze worden uiteengezet volgens een vast overzichtelijk stramien, te weten:
- Quick scan
- Inleidende praktijkcasus
- Toelichting op de betreffende batterij
- Kenmerken van een lege batterij
- Overzicht van ontladers
- Wat zegt het onderzoek van de schrijvers
- Hoe kan de batterij worden opgeladen
- Wat zijn de kernboodschappen

Het is van belang dat deze batterijen ook een samenhang en verbinding met elkaar hebben, Want een disbalans of negatieve lading van één van de batterijen zorgt ervoor dat er verstoring plaatsvindt van het veranderingstraject. Dat geldt ook voor de samenhang tussen strategie, operatie en tussen ratio en emotie.

De verschillende hoofdstukken bevatten concrete tips en suggesties over de wijze waarop de batterijen opgeladen kunnen worden. De observaties die kenmerkend zijn voor een lege batterij, zorgen voor ontlading en hoe de batterij opgeladen kan worden zijn zeer herkenbaar. Het is niet zo dat deze verschillende observaties een openbaring zijn. De kracht van het boek en de boodschap zit in de wijze van presenteren, de samenhang tussen de verschillende batterijen, het gepresenteerde model en het onderzoek dat plaatsgevonden heeft om de uitgangspunten te onderbouwen.

De laatste drie hoofdstukken geven een samenvatting, de wijze waarop interventies op energieniveau gepleegd kunnen worden en een boost gegeven kan worden aan verandertrajecten.

Six batteries of change is een energiek boek dat vlot en toegankelijk is geschreven. Met de verschillende tips en suggesties geven de schrijvers zeer concrete tips hoe ook u of uw bedrijf de batterijen kan opladen. Dan wel hoe u kunt zien waar sprake is van een lege batterij of een disbalans. Het inzicht dat hiermee verkregen wordt kan zeker bijdragen tot het succesvoller omgaan met verandertrajecten. In tijden dat veranderen meer regel dan uitzondering is én ook cruciaal is voor het voortbestaan van organisaties een meer dan bruikbaar boek. De batterijen zijn hiermee te ‘chargen’.

Over Frank van Kuijck

Frank van Kuijck is een onafhankelijk en zelfstandig professional in toezicht en advisering binnen de publieke sector. Hij is oprichter en eigenaar van het adviesbureau Toetssteen BV. Daarnaast is hij associate partner bij TransitiePartners. Hij heeft een achtergrond als Partner in de audit en adviespraktijk bij Deloitte en is docent Auditing aan de UVT Tilburg.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden