Bedrijven zijn dienstbaarheid vergeten. Met heimwee denken we terug aan de bakker om de hoek, die altijd als je binnenkwam al wist wat je wilde hebben. En als je het geld vergeten was, kon je gewoon de volgende keer betalen. Service is een open zenuw die met een simpele tweet bij een grote groep mensen bekend wordt. De bekende voorbeelden komen voorbij, zoals de aanval van Youp van 't Hek op T-Mobile. En natuurlijk de NS, waaromheen een echte Twitter-diarree heerst. Maar ook het Lebbis-effect, waarbij hij doelt op de bekende sce`ne over het ideale terras, ontbreekt niet. Moers concludeert dus dat de klant aan zet is. Daar is geen speld tussen te krijgen. Maar blijkbaar zijn we daar nog niet allemaal achter. Of wel, maar weten we niet hoe we er mee moeten omgaan. De auteur heeft uiteraard het antwoord. En dan duiken ze weer op, de lijstjes: de vier G's (gemak, gewin, genot en geluk), van betrokken naar betoveren in acht stappen, de zes O's van dienstbaarheid. Veelal geformuleerd in de gebiedende wijs. Natuurlijk, ik snap het wel, het is een how-to managementboek. Maar na het lezen van het eerste deel van het boek, waarin hij kraakhelder zijn visie neerzet, had ik een meer inspirerend dan belerend vervolg verwacht. Want deze auteur heeft meer in zijn mars. Hij had hier buiten de geijkte paden van managementboeken kunnen treden. Dan had hij een echt spraakmakend boek geleverd. Paul Moers schrijft lekker vlot en herkenbaar. Het doet me een beetje denken aan de boeken van bestsellerauteur Jos Burgers. Het boek heeft een fraaie eigenzinnige opmaak met eigentijdse infographics en QR-codes. Hij houdt de lezer een aantal best practices en casussen voor, zoals Jumbo, ANWB en IKEA. En dat maakt het tastbaar. Gelukkig komen alleen Nederlandse bedrijven voorbij. Wil je lezen hoe je tot de essentie van dienstbaarheid komt? Lees dan dit boek.
Over Johan Derrez
Johan Derrez MBA is ondernemer in media, marketing en communicatie en directeur / hoofdredacteur van opinieblad Zuid Magazine.