Recensie

De toekomst van werk

In De toekomst van werk schetsen Adjiedj Bakas en Martijn van der Woude acht trends op het gebied van werk. Opvallend is hun positieve insteek: het is niet alleen maar kommer en kwel wat de toekomst brengt.

Ben Kuiken | 28 januari 2010 | 1-2 minuten leestijd

Een leven lang leren, je op je 65ste laten omscholen in een heel ander vak, werken in een cloud of in een family hub: dit zijn slechts een paar van de trends die Martijn van der Woude en Adjiedj Bakas schetsen in hun nieuwste boek, De toekomst van werk. Jezelf vermarkten wordt belangrijker, en er komen nog meer zzp’ers. Wie een interessante carrière ambieert, doet er goed aan om alvast Chinees te leren, want in China zal het de komende decennia allemaal gebeuren. Leiders zullen creatief en visionair moeten zijn, en veel managers die dat niet zijn, moeten op zoek naar een ‘echte’ baan.

Wat moet dat toch een mooi vak zijn, dat van trendwatcher. Je leest de krant en af en toe een boek, je pikt daar een aantal ontwikkelingen uit en trekt die vervolgens door naar tien, vijftien jaar later en hup, je hebt weer een trend te pakken. En niemand die je tegenspreekt of later nog eens terugkomt op je voorspelling, want tegen die tijd is iedereen het al lang weer vergeten.

Deze kanttekening maakt het boek van Bakas en Van der Woude overigens niet minder interessant. De trends zijn herkenbaar en geven de lezer een dankbaar houvast in deze turbulente tijden. De auteurs hebben bovendien de moeite genomen om de trends te vertalen in praktische adviezen voor hoe je als werknemer, student, bestuurder, ondernemer et cetera nu al kunt inspelen op die trends. Twee voorbeelden: ‘train jezelf in multitasking en multimapping’, en ‘leer meer talen, ook nieuwe talen, zoals Chinees.’

Het meest opmerkelijke aan het boek is de optimistische toon van het betoog van de beide heren. Zelden worden er doemscenario’s geschetst of voor de laatste keer gewaarschuwd, en dat is zonder meer een verademing als het om toekomstvisies gaat. Meestal hebben die de boodschap: als Nederland nu niet verandert, breken er sombere tijden aan. Niets van dat alles bij Van der Woude en Bakas, die elke verandering als een kans zien die je kunt grijpen. Nu maar hopen dat ze gelijk krijgen.