Aan het inzetten van merken zitten heel veel haken en ogen. Dat is zeker niet iets wat je in een compact studieboek volledig kunt behandelen. Strategisch brand design van Roel Stavorinus boek slaat de brug tussen de marketeer en de ontwerper en is zeker volledig in de breedte van het onderwerp. De aangestipte theorie wordt beschreven met tal van hedendaagse voorbeelden. Dit maakt het voor de lezer heel herkenbaar. Het is knap hoe Stavorinus dit zo compact weet weer te geven. Daarom is het zeker een goed boek voor wie de eerste stappen gaan zetten bij het inzetten van een merk als strategisch middel.
Verdieping
Mocht je daarna enthousiast geworden zijn, weet dan dat verdere verdieping mogelijk is. Denk daarbij bijvoorbeeld aan het boek Brand Design van Ruud Boer. Bijzonder leerzaam en zeker een goede aanvulling. Voordat je aan dat boek begint is het meer dan raadzaam om het boek van Roel Stavorinus te bestuderen. De boeken vullen elkaar mooi aan.
Het boek Strategisch brand design tikt nagenoeg alle belangrijke onderwerpen over merkmanagement aan. Eigenlijk is het goed dat de diepte niet wordt opgezocht. Beginnende marketeers zouden daardoor wel eens kunnen verzuipen. De student is na het bestuderen van dit boek goed in staat om de in en outs te herkennen. Aan hem daarna de keuze welke verdieping hij wil zoeken.
Daarnaast beveel ik het boek aan, aan wie als niet-marketeer wel te maken hebben met marketeers. Denk daarbij aan commercieel directeuren of sales managers. Na het lezen van dit boek zul je ze beter begrijpen.
Over Eric van Arendonk
Eric van Arendonk RM is docent Commerciële Economie bij de Hogeschool Utrecht (HU), auteur van Neuromarketing en zelfstandig marketingadviseur.