Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

De 7 magische woorden - ‘Als je ze kent kun je er niet meer omheen’

Professionele boeken over het schrijven van (marketing)teksten zijn er genoeg. Net zoveel boeken als mijn eigenwijsheid groot is. Van mijzelf vind ik dat ik in de loop van de jaren best het één en ander heb opgestoken over dit onderwerp. Hoe verrassend is het dan om toch weer een lesje te leren.

Roy van den Anker | 27 maart 2024 | 1-2 minuten leestijd

Zelf noemt schrijfster Nicol Tadema haar boek het goochelboek voor tekstschrijvers en marketeers. De officiële titel is De 7 magische woorden. En dat is exact de inhoud van dit boek. Tadema beschrijft de werking van 7 veelgebruikte woorden en hun bedoelde of onbedoelde effect op de lezer.

Helder en to the point

Het boek begint met slechts één hoofdstuk basistheorie en uitleg over de werking van het menselijk brein. Hierin belicht Tadema op eenvoudige manier de twee denksystemen die bepalen hoe een lezer in het algemeen een keuze maakt. Handige informatie waarnaar in de volgende hoofdstukken verwezen wordt als onderbouwing van de stellingen die ingebracht worden. Helder en to the point, zoals je van een woordgoochelaar als Nicol Tadema mag verwachten.

Betrouwbaar

In de 7 volgende hoofdstukken gaat het telkens over één woord. Met een duidelijke uitleg hoe het inzetten vòòr je kan werken, of juist tegen. Elke keer voorzien van herkenbare voorbeelden, en onderbouwd met de onderliggende theorie. In apart gemarkeerde blokjes wordt die theorie zo nodig nog kort beschreven. Daardoor komt de boodschap in zijn geheel betrouwbaar en acceptabel over.

Op deze manier passeren zeven woorden de revue. Woorden die iedereen dagelijks gebruikt, en dus sowieso in elke marketingtekst voorkomen. En omdat het zulke veelgebruikte woorden zijn, kunnen jij en ik ze makkelijk toepassen. Als je ze eenmaal kent kun je er niet meer omheen. Of je accepteert dat je teksten tekort schieten, of je zegt ja tegen alle tips. Zo eenvoudig is het.

Zoete koek

Alles bij elkaar is De 7 magische woorden een boek dat makkelijk wegleest. De inhoud is zo gepresenteerd dat je het - mede dankzij alle voorbeelden - slikt als zoete koek. Omdat Tadema alles kort maar degelijk onderbouwt heb je echter wel het idee dat je de inhoud serieus moet nemen. Het boek is daarmee zelf hét voorbeeld van hoe een tekst geschreven moet worden om mensen in beweging te zetten. En dat deed het. Al tijdens het lezen maakte ik een to-do lijstje van teksten die ik aan wil passen. En een lijstje woorden waar ik voortaan rekening mee houd.

Over Roy van den Anker

Roy van den Anker is getrouwd en heeft 3 kinderen. Zijn sporen heeft hij verdiend in de verzekeringsbranche. Ruim 25 jaar vervulde hij uiteenlopende posities bij verschillende organisaties. Van teamleider tot operationeel directeur en in organisaties van MKB tot corporate omvang. In meerdere organisaties werd hij partner.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden