Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Wie het kleine niet eert…

Met Het groene kantoor schreef Marieke Schoenmaeckers een praktisch boek. De grote vragen die momenteel in het duurzaamheiddebat worden gesteld, omzeilt ze vakkundig. Maar voor wie nu eindelijk eens werk wil maken van de verduurzaming van z’n bedrijfsvoering, is het een aanrader.

Pierre de Winter | 28 juni 2012 | 2-3 minuten leestijd

In een tijd waarin de ‘global warming’ hypothese onder steeds grotere druk staat, de kritiek op miljardenverslindende energievergroeningsprogramma’s groeit en de milieutop in Rio de Janeiro al voor ze begon als mislukt werd gezien, komt dit boek wat naïeverig over. Het gist en het borrelt in de wereld van de duurzaamheid, maar Marieke Schoenmaeckers maakt dat allemaal niets uit. Die schreef gewoon een praktisch boek voor ondernemers en managers, over hoe dat moet: het verduurzamen van je bedrijfsvoering. Een puntig, maar leesbaar geschreven epistel boorde- maar dan ook boordevol met praktische tips.

En misschien heeft ze wel gelijk ook. Waarom zou je je proberen te mengen in een eindeloos debat tussen scherpslijpers, demagogen en gelijkhalers over de vraag of en hoe we iets moeten doen aan klimaatverandering, als je met een boel praktische kennis mensen kunt helpen op een meer verantwoorde manier te werk te gaan en daar vaak ook nog eens de economische vruchten van te plukken? Want hoe je het ook draait of keert: duurzaamheid mag het in de publiciteit momenteel wat minder doen tegenwoordig, maar voor bedrijven is het een keiharde hygiënische randvoorwaarde geworden om überhaupt nog in business te kunnen zijn.

Schoenmaeckers houdt zich dus niet bezig met de vraag ‘waarom’, maar met de vraag ‘hoe’. En haar praktische inslag is aan haar boek af te lezen. Na het eerste deel, waarin ze vrij summier het proces van verduurzaming uiteenzet en ons inleidt in de wereld van duurzaam inkopen, gaat ze snel door naar deel twee, waarin we per kantoorthema uitgelegd krijgen hoe te werk te gaan. Hier is Schoenmaeckers op haar best. Bergen praktische tips passeren de revu en daar zaten voor een duurzame veteraan als ondergetekende toch weer enkele nieuwigheden tussen.

Soms wordt het wat pietluttig allemaal. Tips als ‘giet koffie in een thermoskan zodat je die niet hoeft warm te houden op de warmhoudplaat’ of ‘organiseer een duurzame borrel en vergeet er niet bij te vermelden dat het dus een duurzame borrel is’ neigen wel heel erg naar het niveau theekransje en daar zit de gemiddelde bedrijfsleider volgens mij niet op te wachten.

Daartegenover staat een enorme hoeveelheid zeer bruikbare informatie voor eenieder die met verduurzaming aan de slag wil. Van huisvesting en energie tot inkoop en catering; allemaal passeren ze de revue op een heldere manier, vergezeld van een aanpak, relevante feiten en een heleboel webtips.

Bent u nou eindelijk van plan eens werk te gaan maken van duurzaamheid in uw bedrijf? Dan moet u dit boek gewoon kopen.

Over Pierre de Winter

Pierre de Winter is freelance journalist.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden