Wat was de aanleiding om dit boek te gaan schrijven?
Ik was op een evenement voor vrouwen waar speeddates werden georganiseerd. Er was daar een uitgeefster van Van Duuren aanwezig en met haar heb ik toen een speeddate gehad. Daaruit is dit boek voortgekomen.
Liep u al langer met het idee rond een boek te gaan schrijven?
Ja, ik vind schrijven leuk. En vanuit mijn bedrijf ‘Duurzaamheid op kantoor’ waarmee ik cursussen, workshops en begeleiding verzorg aan werknemers die met duurzaamheid aan de slag willen, leek het me een goede aanvulling op wat ik te bieden heb. Daarnaast is een boek natuurlijk een geweldig visitekaartje om mezelf nog beter mee in de markt te zetten.
Hoe verliep het schrijfproces?
Het duurde zo’n negen maanden en ik moet zeggen: het voelde ook een beetje als de geboorte van een kind. Ik heb geworsteld met het idee dat het een managementboek moest worden. Ging verkrampt schrijven met grote theoretische uitwijdingen. Bij Van Duuren hebben ze het meeste daarvan geschrapt, terwijl mijn natuurlijke schrijfstijl ze juist beviel. Bij de derde versie was het raak.
Wat is uw centrale boodschap?
Dat duurzaamheid niet iets zwaars is dat heel veel moeite kost als je ermee aan de gang gaat. Wie serieus zijn bedrijfsvoering gaat verduurzamen, zal merken dat het juist heel leuk is om met een heleboel partijen vanuit die invalshoek om de tafel te gaan zitten. Je leert je leveranciers bijvoorbeeld heel anders kennen, en je eigen mensen. De bottom-line is dat ik ondernemers en managers enthousiast wil maken om het gewoon te gaan doen.
Waar komt uw interesse voor duurzaamheid vandaan?
Dat kan ik zo niet zeggen. Die is er gewoon. Ik houd van de natuur en ben in mijn dagelijks leven al jaren milieubewust bezig. Ik scheid afval, koop regelmatig tweedehands spullen - ook kleding, heb een moestuintje, eet geen vlees en nauwelijks vis. In 2008 - ik werkte toen als freelancer in de wereld van het office management - kwam ik door de crisis erachter dat ik liever mijn tijd ging investeren in iets waar ik het verschil in kon maken, dan dat ik bleef knokken voor een opdracht. Die tijd heb ik toen gebruikt om iets op te zetten waar m’n hart echt naar uitging. Daar is m’n huidige bedrijf uit voortgekomen. Ik merk dat er sindsdien een ‘duurzaam groeiproces’ gaande is - zowel privé als zakelijk.
Er lijkt momenteel sprake van duurzaamheidsmoeheid. In het debat verliezen de CO2-profeten terrein aan de sceptici en de duurzaamheidstop in Rio was een aanfluiting. Houdt u zich met het debat bezig?
Nou, ik probeer het wel te volgen, maar ik bepaal m’n positie niet op basis van al die wetenschappelijk argumentatie. Hoe wij met het milieu omgaan, klopt gewoon niet. We doen alsof de aarde van ons is, maar we hebben haar te leen. Het ijs smelt echt, de zeeën worden echt overbevist en de oerwouden worden echt gekapt. Over die dingen maak ik me zorgen. En ik kom vervolgens liever in actie, dan dat ik me ga verdiepen in het wetenschappelijke debat.
Bijgevolg is uw boek vooral heel praktisch geworden. Was dat ook uw bedoeling?
Ja, zeker. In mijn ogen is duurzaamheid iets wat je moet doen. Er zijn zoveel mogelijkheden om je bedrijfsvoering te verduurzamen, als je’t slim aanpakt met een beetje lef. En uiteindelijk word je daar als bedrijf alleen maar beter van.
Over Pierre de Winter
Pierre de Winter is freelance journalist.