Petersen schreef een aanstekelijk boek (al is de term ‘Handboek’ wel wat bombastisch, en is het jammer dat uitgever Adformatie de vele spelfouten in deze eerste druk heeft laten zitten) over de wondere wereld van de mobile marketeer, die nu nog veel kansen onbenut laat. Die zich nog te veel laat verleiden tot het ontwikkelen van leuke apps, en niet focust op (noodzakelijk begrip) van het mobiele gedrag van consumenten. Petersen citeert de New York Times die over de opkomst van mobile marketing schreef: ‘the most import technology product no longer sits on your desk but rather fits in your hand’.
Een van de valkuilen voor beginnende mobile marketeers is dat ze te eenzijdig bezig zijn met technologie. Maar: ‘mobile is a lifestyle, not a device’. Petersen strooit met tips voor mobile marketeers. Zoals: promoot de app, de mobiele site of de QR-code op de plek van koop. En wees flexibel in je focus op hardware, consumenten hoppen immers snel over van de ene aanbieder naar de ander, zie de volatiele marktaandelen van Blackberry, iPhone, en de Galaxies van Samsung. En werk samen met andere partijen om je content te verrijken; exploiteer je een bioscoop, dan is het handig om in je applicatie links te leggen met lokale horeca, aanbieders van openbaar vervoer, of beheerders van parkeergarages.
Zijn boek is gelardeerd met verwijzingen naar online video’s; dat je, om die te zien. de URL’s nog ouderwets moet overtikken, voelt dankzij het betoog van Petersen al aardig old-school. Met inspirerende cases van ondermeer The Voice of Holland (met de ThuisCoach app), bol.com, Albert Heijn met z’n Appie app, en Philips dat met zijn Avent My Baby & Me app internationaal succesvol is, biedt Petersen een goede leidraad voor iedere online marketeer.
Over Paul Groothengel
Paul Groothengel is freelance journalist.