Als succesvol serial ondernemer en investeerder heeft Muller een rechttoe-rechtaan aanpak, die hij regelmatig op een laagdrempelige wijze verkondigt. Ook nu in zijn meest recente pennenvrucht ‘Ondernemen is een ABC’tje’ legt hij ondernemerschap uit als de route die je kunt ondernemen: van A via B naar C. Zodra je de droom- en denkfase voorbij bent, zit er maar een ding op: aanpakken en doorpakken. Muller brengt die boodschap over op een simpele, krachtige en inspirerende wijze.
Als een echte Rotterdammer is hij het uithangbord geworden van ‘Geen woorden, maar daden’.
En hoe kom je nu vanuit die droomfase? Muller stelt dat ondernemen gelijk staat aan ‘in beweging komen en blijven’. Hier heb je dus al de eerste drempel voor veel mensen, maar ook voor bedrijven. Erover filosoferen kan een eerste stap zijn, maar in praktijk brengen is toch een ander verhaal.
In hoeverre ben je dan bereid om het oude, vertrouwde situatie (lees: comfortzone) te verlaten om echt iets nieuws te proberen? De ondernemersroute naar de nieuwe situatie is al een onderneming op zich, waarin toch impliciet een beloning schuilt: de uitdaging én fun van het ondernemerschap.
Wanneer je bij tussenhalte B bent beland, kun je ook vanuit een ander perspectief nieuwe doelen zien. En als ‘echte ondernemer’ wil je vervolgens voor het hoogst haalbare gaan: (de voorlopige) eindhalte C.
Muller baseert zijn ondernemersroute op kernvragen als: Welke zaken weerhouden je ervan om in actie te komen? Hoe kom je van de comfortzone (A) via tussenstation (‘werkplaats’ B) naar C, het bereikbare utopia? Uiteindelijk komt het weer neer op de basis van ‘ondernemen is in beweging komen’ en zul je als ondernemer in actie moeten komen. Geen excuses!
Muller baseert zijn verhaal op zijn ervaringen als (serial) ondernemer; vanuit zijn visie analyseert hij de ondernemer en ondernemerschap, maar daarnaast onderbouwt hij zijn verhaal met duidelijke en herkenbare cases.
Als een motivational coach voor ondernemers beschrijft hij de comfortzone (sleur en routine), maar geeft hij ook aan hoe je deze kunt ontstijgen. Verder behandelt hij zaken zoals: realistische doelen stellen en kansen grijpen, maar ook omgaan met tegenslagen.
De titel van Ondernemen is een ABC'tje betekent niet dat Michiel Muller de ondernemersroute reduceert tot een simpel tienstappenplan, maar dat hij het presenteert als een duidelijke eyeopener voor ondernemers die niet verder komen of ondernemers met een niet-aflatende ambitie. Duidelijk en toepasbaar voor elke ondernemer.
Over Angelina Hammond
Angelina Hammond is een multidisciplinaire PR- & Communicatiespecialist (on- & offline) mét 100% inzet, passie en enthousiasme. Amsterdamse basis met kosmopolitische inslag. Persoonlijke én professionele interesse & bekwaamheid op het gebied van on- en offline communicatie. Hammond werkt in verschillende subdisciplines van het vakgebied Communicatie; zowel interne als externe communicatie, PR, e-communicatie, crisiscommunicatie, persvoorlichting, evenementorganisatie, (marketing)communicatie en social media. Inclusief werken met én schrijven voor papieren en digitale media. Daarnaast werkt ze zowel voor de commerciële als voor de non-profitsector.