De noodzaak om te groeien wordt volgens de auteur sterk gevoed door ‘The Growth Imperative’: je omgeving en je concurrenten dwingen je te groeien. Denk aan nieuwkomer Tesla dat met zijn elektrische auto traditionele autofabrikanten dwingt om te innoveren en te groeien. Maar groeien is lastig, zo schrijft de auteur, want uit onderzoek blijkt dat slechts één op de vier bedrijven in staat is om minimaal vijf jaar achter elkaar winstgevend te groeien. Het gaat niet alleen om rijker of groter worden, maar ook om duurzame groei en om beter te worden als onderneming, aldus de auteur. Korsten mikt met zijn boek op ondernemers en ondernemende managers met groeiambities.
De auteur heeft met zijn boek drie doelen. Hij wil een stappenplan bieden om tot 4x sneller te groeien, nieuwe inzichten over groei bieden en een aantal praktische instrumenten bieden zodat de lezer het wiel niet opnieuw hoeft uit te vinden. Om dat mogelijk te maken heeft de auteur geen standaardboek geschreven, maar meer een soort werkboek. In groot formaat en niet al te dik met 127 pagina’s. Het boek bestaat uit vier delen met de titels Over groei, De GroeiSpiraal, Groeien is veranderen en De instrumenten. De GroeiSpiraal vormt de kern en bevat acht stappen waarmee je het groeiproces handen en voeten geeft. Ieder hoofdstuk bevat een mix van theorie, bekende en minder bekende praktijkvoorbeelden (zoals Maldon, Zappos, Coolblue, Semco, Google, V&D en Citizin M) en instrumenten om zelf aan de slag te gaan. Denk aan vragenlijsten, opdrachten en checklisten met namen als VeranderScan, VerkoopScan, GroeiActieplan, GroeiCalculator en GroeiTurbo.
Het boek is niet zo vernieuwend als het misschien lijkt. Kijken we door alle ‘groei’-terminologie heen, dan zien we een klassieke aanpak opdoemen die veel lezers wellicht bekend voorkomt. Denk aan het opstellen van een visie en inspirerend doel, kiezen uit een van de drie waardedimensies klantintimiteit, operationele excellentie en productleiderschap, positioneren op één of meer P’s van de marketingmix tot het identificeren van groeikansen via de vijftig jaar oude SWOT-analyse en confrontatiematrix. Wat betreft de inzichten over groei put de auteur uit een rijk verleden zoals de bekende Kondratieff-golf en de zeven levensfasen van een onderneming. Voor realisatie van de gewenste groei, legt de auteur terecht de nadruk op aspecten als leiderschap, betrokkenheid van medewerkers en stakeholders en het verandervermogen van de organisatie. Want groeien is veranderen en juist daar zit volgens velen het grootste afbreukrisico als het gaat om het succesvol doorvoeren van nieuwe groeiplannen. De auteur verwijst daarbij o.a. naar het werk van verandergoeroes zoals John C. Kotter en Simon Sinek. Al met al een mix van praktijkervaring, bestaande inzichten en veelgebruikte managementmodellen.
Het boek is vlot geschreven, mooi opgemaakt en bevat wetenswaardigheden, aandachtspunten en eenvoudige hulpmiddelen die de lezer aan het denken zetten en gebruikt kunnen worden bij het toetsen en uitstippelen van een groeistrategie. Het zou een mooie aanvulling zijn op het boek als alle instrumenten ook los en digitaal verkrijgbaar zijn. Gezien het grote aantal onderwerpen, schema’s, vragenlijsten, checklists en actielijstjes is het best mogelijk dat je in algemeenheden blijft steken of door de bomen het groeibos niet meer ziet. In dat geval biedt de auteur als laatste in het boek graag zijn diensten aan met namen als GroeiBoost, SalesBoost en EffectiviteitsBoost. Naast een lees- en werkboek is De GroeiSpiraal ook een soort bedrijfsfolder voor de adviespraktijk van de auteur.
En hoe zit het dan met de claim van Jack Korsten dat je door het stappenplan van De GroeiSpiraal ‘4x sneller én winstgevender groeit’?. Hier gaat de auteur wat (te) kort door de bocht, verwijzend naar een Amerikaans onderzoek van een paar jaar geleden. Daaruit zou blijken dat bedrijven die zich focussen en op gedisciplineerde wijze werken aan concrete doelen, tot wel vier keer sneller groeien dan bedrijven die dat minder goed doen. Dat klinkt logisch, maar of het gebruik van De GroeiSpiraal dit effect ook zal hebben, is nog maar de vraag. Dat hangt van veel factoren af en ‘a fool with a tool is still a fool’. Ook als het om groei gaat geldt de eeuwenoude wet: (door anderen behaalde) resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor (de eigen) toekomst.
Over Sjors van Leeuwen
Sjors van Leeuwen (Indora Managementadvies) is adviseur, auteur en spreker op het gebied van klantgericht ondernemen, strategie en marketing. Door zijn ervaring is hij goed thuis in vele strategische vraagstukken en het toenemend belang van de ‘de klant’ als onderscheidende factor. Sjors schreef o.a. Wendbare strategie op één A4, Zorgmarketing in de praktijk en CRM in de praktijk.